Port Douglas dag 3 & 4

Vi borjade dagen med en promenad upp pa berget och utkiksplatsen. Det duggregnade lite men forhoppningen om att det skulle latta var stor. Utsikten skvallrade om lite lattare moln. Vi sag hela stranden fran utkiken och beslutade att vi skulle trotsa korkodiler och maneter och bada i havet. Dock tankte vi halla oss  innanfor 'stingingnet' som ar som ett avgransat omrade som haller de stora maneterna och forhoppningsvis aven krokodilerna ute... Risk for sma stingers (maneter) finns det tydligen innanfor natet ocksa.

Stranden     Stranden     hamnen

Hamnen          Lagvatten

Sa nar vi tagit oss nerfor berget och tagit en fika pa ett mysigt fik sa gick vi ner till stranden och badade. Det var ganska sa trevligt tills det kom en skur igen, men som tur var sa var den ganska kortvarig.

Resten av dagen spenderades i stort sett pa lite olika stallen. Vi kakade glass och fikade pa olika fik, vi strosade pa stan, gick till hamnen och slappade pa hostellet. Denna fula firre kollade vi in pa kvallen. Den matas varje dag och ar ca 1,5 meter lang. Han heter george the Grouper.

Ful fisk!

Dag 4 i Port Douglas borjade med att vi chekade ut fran hostellet. Vi dumpade var packning i baggagerummet och gick till stadens lilla museum dar vi spenderade en halvtimme. Lagom nar vi skulle ga darifran sa borjade det regna IGEN! Nu ar jag trott pa regn! Men vi fikade IGEN och kompletteringshandlade lite till lunchen. Tillbaka pa hostellet satt vi vid ett bord under tak och kollade pa regnet som oste ner utanfor. Plask plask plask! Vi fordrev tiden med att lasa och losa korsord. Efter lunchen sa gick vi ut pa stan igen. Lite glass kan man ju alltid ata IGEN! Sa mellan tva skurar sa gick vi och hann lagom kaka glassen och ta ytterligare en promenad till en annan utkikspunkt innan det borjade regna igen och vi skyndade tillbaka till hostellet.

Vi hade tur och fick aka med den tidiga bussen tillbaka till Cairns och aterigen var det svenskattligen Magnus som korde bussen. I 140 rasade vi fram langs den kurviga vagen och pa ca en timme var vi ater framme i Cairns och vi fick fast mark under fotterna. Pjuu! Som gradde pa moset stannade vi pa vart hostell forst. Trotta och med ton packning gick vi till vart rum som var mycket fint och bra pa alla satt! Tom TV. Man saknar det ibland nar man bor pa dorm, men det finns ju alltid saker att gora nar man ar har anda.

Ytterligare ett aventyr ar over!

Port Douglas dag2

Efter en liten trevlig sovmorgon gick vi ner och kakade frulle i baren pa hostellet. Toast och flingor med mjolk.Suck, det ar sa trakig frulle har i Australien!!!!!! Jag vill ha grovt brod med leverpastej och gurka!!!!

Vi gick aterigen upp pa stan, dagen sag ut att bli fin och solig (men det vagade vi iinte saga hogt for da  skulle det val borja regna igen).  Vi gick  ner till  strandpromenaden dar vi  besokte marknaden som de har varje sondag. Mysigt varre! Massa fina saker hade de och inte lika mycket trams som det brukar finnas pa marknader i Sverige. Nastan sa jag blev sugen att smalla upp ett luffarslojdsbord mitt i alltihop.

Hogvatten     Hogvatten     Utsikt

Men aterhallsam som jag blivit pa sista tiden sa kopte jag inget! Duktigt duktigt! Dock har jag fatt nagra ideer. Vi gick vidare till  hamnen dar det fanns massa batar och ett anglok (!!!!). Klart att vi skulle aka med det! Och sagt och gjort. Vi fick aka en tur med anglok pa smalspar 600 mm. Sa nu har jag avverkat tre olika tag och tre sparvidder pa knappt tre manader! Turen tog ca 1,5 timmar och vi for genom mangrovelandskap.  Jarnvagen hade byggts for att frakta sockerror till socker och spritfabrikerna en gangi tiden. Vissa sockerrorsjarnvagar anvands an idag med da ar det disellok som galler, inte kol.

Steamtrain     Anglokstur

Tuff

Kvallen spenderande vi i parken vid stranden. Vin och rakor stod pa menyn. Smask!

Cape trib- Port Douglas

Annu en dag i rregnskogen. Vi kakade frukost, sa mycket vi orkade. Planen var att inte ata nan lunch. Vi skulle bli hamtade utanfor hotellet vid lunch och fara vidare mot Port Douglas. Efter frulle gick vi ater ner till stranden men denna gang gick vi at andra hallet. Det var valdans tjusigt och nu var det hogvatten. Efter det kom regnet igen. Vi slet fram vara paraplyer och skyndade mot skydd under tak. Dar satt vi och vantade.... och vantade..... och vantade pa att det skulle sluta regna. Efter ett tag kunde vi ga till hotellet dar vi sedan satt tills dess att bussen kom. Plask plask...

Vi blev upphamtade av bussen och av en gudie med svenska rotter. Magnus som tom pratade lite svenska.  Han pratade svenska och jag svarade pa engelska. Man blir fast i sina monster.... Pa vagen stannade vi vid en lokal glassfabrik dar vi fick smaka glass gjord pa massa knasiga frukter. Det var smaskens! Tyvarr fick mamma halla sig fran att ga runt i frukttradgarden. Regnet oste fortfarande ner over oss. Vi stannade ocksa for att kolla in lite mer regnskog och en forssande flod. Aven det i hallregnet.

Val framme i Port Douglas hade regnet avtagit nagot. Skont! Vi checkade in pa rummet och jag packade ur  ryggan och bredde ut alla regnskogsfuktiga klader pa sangen. Sedan gick vi upp pa byn for att kolla in... Mycket folk var det. Paskledigheten hade gjort att typ alla  fran Cairns hade akt till Port Douglas. Vi sprang in pa mataffaren fem minuter innan de stangde och rafsade at oss det nodvandigaste. Sedan kopte vi en kaffe och satt och kikade pa folk. Ganska trevligt. Men en knasig paskafton blev det utan agg och kaviar. Fast mamma hade ju med sig ett tomt paskagg fran sverige som vi hade fyllt med godis sa lite paskstamning blev det i alla fall.

Cape trib

Dagen efter plaskblota-tagakar-dagen var det annu en ganska regnig dag. Vi gick ner till Stan for att anvanda Internet pa Peter Pan (backpackerresebyra - billigt, billigt Internet) for att hitta en campervan eller hyrbil at oss for var lilla roadtrip soderut. Det gick INTE! Vi letade och letade och ringde och ringde men det verkade som om alla bilar och campervans (typ liten husbil) var uthyrda. Shit! Det ar ju pask! Alla i hela australien skulle tydligen aka ut med hyrbil. Efter ca tre timmars tappert forsokande (skam den som ger sig) krop vi pa knana fran till resedisken och bad om hjalp.

Men inte ens de kunde hitta en bli at oss till den dagen vi villa ha den (langfredagen). Vi fick fick noja oss med att boka in en tur upp till regnskogen pa cape trib (2 dagar) och en vistelse i Port Douglas (3 dagar) istallet. Bilen bokades in efter den trippen istallet. Suck och ston! Men hur som helst ville vi se Port Douglas och resan till Cape Trib fick vi se som en bonus.

Resten av dagen spenerades strosande i stan (inte for att det var sa mycket kvar av dagen...)

Langfredagen skulle bli en mycket lang dag. Vi klev upp 06.00 for att packa det sista och kaka lite frukost. Bussen hamtade upp oss utanfor hotellet och sa bar det av mot cape Trib. Vi hade nagra stopp pa vagen. Bland annat tog vi en regsnkogspromenad och en Krokodil safari pa floden. Krokodilerna lyste med sin franvaro. Pga det kraftiga regnfallen sa var det sa hogt vatten i floden att krokisarna holl sig langt under ytan. Vi fick dock se tre sma babycrocs som satt och solade sig. Som tur var! Vi slapp regnet ocksa! For en gangs skull...

Green tree frog     Vi sag nagra crocs     Akta for krockisarna!

Framme i Cape trib slappte de av mig och mamma vid ett spa hotel. Va? Vi skulle ju inte bo dar. Vi hade ju bokat in oss pa ett hostel men hade dubbelrum vid poolen (det dyraste rummet de hade). Men de sa att hostellet var stangt for tillfallet och vi hade blivit uppgraderade till hotellet. Vi slapade all var skittunga packning till stugan dar vi skulle bo och dom av var forvaning nar vi hittade tva brittiska karlar i rummet dar vi skulle bo och at oss fanns bara en vaningssang kvar att sova i. Vi som hade bokat ett eget rum for att fa sova sjalva! Efter mycket skall och gnall vid receptionen fick vi tillslut en egen liten stuga. Tack och lov. Men den lag ju langt fran poolen och den saknade ett fonsterglas... Och det kanndes ju trygt eftersom regnskogen kryllar av ormar... Hm...

Vi gick ner till stranden dar det for tillfallet var lagvatten och man kunde kolla in delar av barriarrevet som stack upp, koraller och sma fiskar som plaskade i polarna. Vi hittade ocksa ett ofantigt trad och jag hittade sanna dar aboriginstenar som man kunde gora farg av. Sa nu fick mamma prova det ocksa. Efter det gick vi upp till var lilla stuga igen, Dar de hade fixat vart fonster, eller i alla fall satt dit ett nat. Tack och lov for det!

Liten bostad med tva rum och kok hyres ut billigt till ansvarstagade krabba     Uthyrd...

Storre parhus saljes till mindre familj krabbor          Korallrev pa land

Har ar det ocksa ledigt, men ytterforren saknas, sa det blir nog lite dragit     Stooort trad     mala mala

Mer malande

Sedan gick vi in mot den lilla byn Cape trib. Och det var verkligen inget att hanga i julgranen. Efter ca 35 minuter var vi framme och dar fanns ett apotek, en turistinfo och en liten affar. Tom stranden var trakig (vilket typ alla strander har ar eftersom man typ inte kan bada pga alla maneter, hajar och krokodiler... Vi kakade en svindyr macka och sedan gick vi tillbaka till hotellet igen dar vi laste och loste korsord... Sedan borjade vi tanka pa refrangen... Klockan var ju mycket, eller nej, det var den inte... Bara 8. Shit, vi fick streta emot och vara vakna lite till. Snacka om en lang dag i regnskogen.

Kuranda scenic rail

Okej, dags for lite uppdatering. Antar att jag far lov att sitta har vid datorn hela kvallen om jag ska hinna uppdatera er pa allt som hant. Kanske blir det en kortversion eftersom grillning och vin vantar! (Har du grillat vid stugan an Annika?)

For dryga veckan sedan (8 april) tog vi (jag och mamma) oss till Cairns centralstation. Mycket upptagen station och jarnvagspunkt med hela tre avgangar i veckan (Cairns-Brisbane) och sa klart ocksa Australiens svar pa DVVJ - de vackra vyernas jarnvag, Kuranda scenic rail. Vi hoppade pa taget efter att vi kopt vara svindyra biljetter. Som tur var sa fick vi ganska bra platser. Oturligt nog sa log inte vadergudarna mot oss. REGN! Och ganska mycket regn ocksa. Men som tur var sa satt vi ju i vagnar. Tva disellok hjalpte oss sedan uppfor serpentinsparen genom regnskogen och upp pa kullarna och bergen. Nice! Vi hangde ut genom fonstren och tog massa kort pa skog, berg, dis och vattenfall. Trots regnet sa var landskapet fantastiskt. Bergstopparna var inlindade i mjukt dis. Efter ca 1,5h var vi framme vid Barron falls station. Med vacker vy over vattenfallet i barron river. Vi trotsade regnet och klev ut pa perongen. Jag fotade mest loken men ett eller tva klick med kameran blev det ut over floden ocksa.

Train     Tunnel

Bro...     loket     loken

Vidare for vi i ca 10 minuter innan vi anlande Kuranda station. Vi Klev av och gick upp i byn. Det ar en pitoresk liten hala skulle man val kunna sammanfatta det som... haha. Men vi fikade lite och vantade pa att det skulle sluta regna pa oss. Som tur hade vi regnjackorna med oss. Vi tittade i butikerna pa alla turistiga prylar och vi gick runt lite pa marknaden ocksa. Trevligt! Hittade ett par fiskarbyxor som jag nastan kopte med sedan kom pa att min vaska redan haller pa att sprangas. Dessutom har jag ett par fiskarbyxor med mig redan. det ar ju sa man kan borja grata... Materialist, javisst! Buhu!
     Blomma     Aka tag!

Train     loken     Kuranda

Train     Skyrail     Bro

Vi tackade for oss och begav oss ner till floden dar vi gick en promenad innan taget skulle ga. Det regnade men det var mer som ett duggregn nu. Sporegnet borjade lagom nar vi satt oss pa vara platser i taget igen. Yes! Pa vag nerfor berget akte vi som pa rals. Och det var lika vackert nu. Aterigen trotsade vi regnet vid Barron falls och denna gang blev det fler foton ut over floden och vattenfallet som faktiskt var kraftigare av allt regn.

Utsikt     train     Utsikt     loket

Vi atervande enligt tidtabellen till Cairns station och borjade traska mot hotellet. Plask plask! Vi hann slappa lite och glo pa TV innan vi motte Anna-Maria nere pa stan for en trevlig middag i glada vanners lag. Sista middagen innan Anna-maria drog ut pa nya aventyr. Vi kakade pasta pa en skralig restaurang men maten var god och vinet var ocksa gott (Ventricina pa limone ar dock fortfarande min favvo). Vi onskade Anna-Maria lycka till pa farden i osregnet nagonstanns mellan vart hotell ocg hennes hostel och sa var den dagen forbi...

Det regnar i regnskogen

Det finns djur i regnskogen, farliga och ofarliga, det finns vaxter i regnskogen, farliga och ofarliga. Det finns vatten i regnskogen, farliga och ofarliga. Det finns berg i regnskogen, farliga och ofarliga.

Vi finns i regnskogen...

....men natt Internet finns det faan inte...

Lovar att uppdatera er snarast mojligt!

Guest - Barbro

Det ar det har som dom kallar the Sunshine state, och gissa vad det har gjort sen jag kom hit, jo regnat...... i alla fall tva av tre dagar. Nu har vi dock kopt paraplyer, sa det brukar funka bra , for nar man har det sa behovs dom inte. Regnklader funkar inte heller, for da blir det insangt svett under och varmt regn utanpa.
Nog med klagomal, det har i alla fall gatt bra att ta sig hit, men sa himla langt och idag kanns det som man borjar komma ur jetlagen. Sa nu kan det bara bli battre.
I morgon blir det avgang harifran, har skaffat lite kartor och vanstertrafik har jag kort forut, sa nu blir det over and out....

On the wallaby

Dag 1
Pa tur igen! Vi hoppade pa bussen 8.30 vilket var humant for en gangs skull! Bussen var redan full och ett glatt gang lyssnade pa guiden Cherine som berattade om dagen som komma skulle. Och bort fran Cairns for vi, upp i bergen pa serpentinvagarsom nastan slog knut pa sig sjalv. Tur att man inte var bakis och att man inte har anlag for aksjuka...

Forsta stoppet var Cathedral Fig Tree som ar ett trad som ser ut som en kyrka. Det ar ett strypartrad som borjar klattra upp pa ett annat trad och sjal naring och tillslut kvaver vardtradet och fortsatter vaxa. Detta trad var ca 800 ar gammalt och da hajjar ni att det var ganska stort. Hela tradet sag ut som rotter som klattrade uppat, mot ljuset. Vi akte vidare till omgivningarnas storsta vulkankrater-sjo dar vi fick en guidad tur genom regnskogen. Var guide visade oss bland annat ett Stinging tree. Ett trad som sticks sa illa att man kan bli sjuk av det och skickan kan kannas upp till ett halvar efter det att man stuckit sig. Vi aktade oss for de traden! Vi fick ocksa se fangrankor som man fastnar i och inte lassnar foren man haller sig stilla. Lunch pa stranden till en sjo!

Efter det for vi till dagens forsta vattenfall. Millaa Millaa Falls ar ett kant vattenfall och jag tyckte det sag ut som en filmkuliss. Sa perfekt liksom. Men vi simmade glatt ut och lat oss fotograferas och masseras av det starka vattenstralarna.

Milla milla falls

Jag och Anna-Maria

Efter kluriga lekar i bussen stannasde vi for att titta pa annu en typ av vulkankrater. Det sag ut som ett gruvhal som strackte sig minst 150 meter ner i berget. Alla hapnade utom jag och Anna-Maria eftersom vi tyckte att gruvhalen i norberg ar ungefar lika upphettsande som detta var. Men som vinnare av klurtavlingen fick jag slanga ner en sten i halet och vilken small nar stenen traffade vattnet! PAAAANG! Wow! Det var ett coolt pris att fa slanga den stenen! Pa samma plats fanns vattenfall no 2. Dar badade vi ocksa, jag gillade tvaan battre, Dinnerfalls sag i alla fall ut som ett vattenfall!

Ser ut som ett gruvhal

Sa kan lianerna i regnskogen bete sig

Tyvarr var dagen nastan slut i och med det. Vi akte till Wallaby lodge dar nagra av oss skulle spendera natten. Vi fikade lite och vi sex aventyrliga overnattare sa hejda till vara nyfunna vanner som akte med guiden tillbaka till Cairns. Buhu!

Vi for ivag pa platypus-spoting, alltsa nabbdjursspaning. Och vi sag.... ingenting. Guiden trostade och sa att vi kunde ta en promenad ner och kolla klockan 06 morgonen darpa istallet om vi ville se nabbdjur. Ha! Som om man skulle orka ga upp sa tidigt for att kanske se ett litet simmande djur! Fnys!

Dag 2
Jag gick i alla fall pa platypus-spoting pa morgonen. jag var anda vaken sa varfor inte. Och gissa om jag sag nabbdjur. Massa sma nabbdjur sag jag. Det var grymt coola dar de kajkade runt pa ytan och paminde om pyttesma bavrar. De ar inte storre an 25-30 cm. Dessutom sag jag Australiensika vildkalkoner och en sjukt stor spindel. wow!

Bambu, modell storre          For en massa djur     strypartrad

Nar de andra tagit sig ur sangen och kakat frulle hoppade vi in i minibussen for att aka till Curtain Fig Tree. Annu ett strypartrad som vaxt snett uppat och "atit upp" trad for trad.

Dags att  cykla i varmen. Men okej, varfor inte. Sa det gjorde vi. Damien som var var guide visade vagen och sammanlagt blev det val 1,5 mil cyklat i lugn takt. Som beloning fick vi bada i en tjusig sjo och slappa pa graset. Anda tills det borjade regna i alla fall. Plaskplask...

Som tur ar sa hann det sluta plaska nar vi skulle cykla de 2 km till ett roadhouse dar vi kakade utsokt och onyttig lunch. Tillbaka till Wallabylodge for att forbereda oss infor eftermiddagens strapatser, paddla kanot. Och det gjorde vi ocksa. Var vana trogen nar det galler kanotpaddlning sa hoppade jag och Anna-Maria i samma. Och det gick lite sicksack i borjan men snart hade vi kannt in varandra. Vi fick se bade fiskar, kraftor och coolast av allt en tradkanguru. Eller vi sag lite av den i alla fall. Satt sa hogt upp i tradet och det duggregnade pa oss sa det var lite klurigt att se...

Vi paddlar     Kanothajk?     Kanothajk?     Vi malar oss som aboriginerna

Vidare pa sjon och in i en smal "flodfara" dar vi fick kliva iland. Vad hade guiden i tankarna nu? Jo, nu var det aborigintema som gallde. Vi fick leta efter stenar som vi gnuggade mot stenhallarna och medan vi gnuggade lostes smastenarna upp till stenmjol, fargat stenmjol. Mot en blota stenen blev det perfekt farg, den typ av farg som urinvanarna anvant som ansiktfarg en gang i tiden. Sa vi anvande varandras ansikten som palett och malade for glatta livet. Tyvarr sa var dagen aterigen slut. Vi plaskade i kanoterna och akte tillbaka till platsen sar vi lamnat minibussen.

Fika pa Wallaby lodge och sedan var det bara att tacka for denna gangen och hoppa in i bussen mot Cairns dar mamma vantat pa mig hela dagen, sa det var inte helt fel att komma tillbaka till stan igen. Vi var ganska trotta alla tre, jag, Anna-maria och mamma sa vi Beslutade att ga till ett stalle i narheten och kaka lite kvallsmat och det var nog ratt beslut!

Fixardag

Idag ar det packning abv stora vaskan som galler. Vi ska ut pa annu en tur imorgon och helst ska vaskan lamnas pa det nya hotellet ikvall. Mamma kommer ju pa tisdag! Vi ska resa runt pa vastkusten och kolla in massa coola saker.

Just nu ar jag nere pa stan och bloggar lite, vi ska ocksa handla lite mat tills ikvall och jag ska kolla upp numret till hotellet sa jag kan ringa och fraga om det har natt bagagerum. Vore dumt att slapa dit rygga och sedan vara tvungen att slapa tillbaka den till hostellet igen.

Kanske blir det ocksa ett dopp i lagunen och kanske kanske ska vi kosta pa oss en massage pa nattmarknaden.

Stora barriarrevet

Igar gick vi upp i gryningen for att hinna fa i oss lite frukost innan vi tog bussen till hamnan for att aka ut pa battur. Val nere i hamnen sa hittade vi var bat utan storre svarigheter och klev ombord for att klamma i oss ytterligare lite frukost eller snarare fika med muffins och frukt. Antligen avgang. Efter sakerhetsgenomgangen svidade vi om till badklader och klattrade upp pa ovre dack dar vi solade och njot av utsikten.

Efter ca 45 minuter stannade vi pa forsta av de tva platserna vi skulle besoka under dagen. Vi hoppade i glasbottenbaten och fick en 30 minuters tur dar vi bland annat fick lara oss att korallerna ar bade mineral, vaxter och djur. Vi fick ocksa se fiskar och andra havslevande djur. Glasbottensbaten slappte av oss pa en liten sandkobbe som bara finns dar under dagtid, tidvattnet gor att den forsvinner pa natten. Dar fick vi vada ut till axelhogt vatten dar vi fick satta pa oss simfotter, cyklop och snorkel. Sedan bar det av ut i det stora bla. Den som ville kunde folja guiderna sa visade det alla speciella platser. Bland annat fick vi titta pa nemo och hans kompisar. Vi sag ocksa en havskoldpadda det forsta vi gjorde nastan. det var riktigt coolt! Guiderna visade stingrockor och vi fick halla i sjogurkor. De ser ju ganska slajmiga ut men kanns ungefar som en blot gummistovel...

Sa dar lag vi och kajkade fram och tillbaka i vattnet. Efter nagon timme blev man dock ganska trott. Att man skulle bli kall var ingen storre risk eftersom att det var ca 28 grader i vattnet. Vi klattrade ombord igen och baten korde vidare till den andra platsen vi skulle stanna pa. Den som ville fick snorkla ytterligare en gang i vantan pa maten. Jag tog en kort simtur istallet. Sa, atnligen dags for mat, sjon suger... Haha. Vi fick kaka smorgasbord med olika sallader, kyckling och rakor. SMASK! Jag och AM at sa vi nastan sprack! Vi chillade lite efter maten och sedan hoppade jag i vattnet igen och snorklade lite pa egen hand. Korallerna ar sa haftiga, massa olika former och farger.

Maten...     Bus pa bat

Ater dags for en snorkeltur med guiderna. Det gar inte att beskriva med ord vad som finns dar under ytan. Vid baten holl sig de stora fiskarna, rakraster slangdes over bord. Synd att jag inte hade undervattenskameran. Men som tur ar sa kommer den med mamma pa tisdag...

Tyvarr sa narmade sig dagen sitt slut och ater ombord pa baten styrde vi kosan hemat igen. Pa vagen blev vi bjudna pa massor av frukt, ost och kex. Vi fick ocksa se nagra delfiner som klov vattenytan. Sa en riktig havssafari har jag varit pa!

Nar vi var ater pa hostellet bytte vi om for en partykvall pa stan. Vi drack nagra drinkar i baren och tog en taxi till centrum dar vi forst gick pa rhinobar och sedan till woolshed som tydligen ska vara stans coolaste nattklubb. ganska vardelost! Blue moon bar hemma ar battre, da forstar ni vilken klass det var pa woolshed. Hemma reletivt tidigt och det var valbehovligt efter en sa lang och solig dag!

Over and out!

Anna-Maria is in the house!

Antligen ar min sota Anna-Maria med mig igen! Igar traffades vi pa hostellet nar hon kommit fram med alla dessa transportmedel, tag, flyg, buss.... Vi gick ut och kakade och gick sedan till casinot for att kolla in salsakvallen de hade dar. Vi fick dansa nagra danser men det var mest pinsamt eftersom alla andra var sa himla duktiga! Men det var kul att se i alla fall. Mike och Agnichka var dar och det var de som bjod oss. De var sa duktiga pa att dansa. Darren var tyvarr inte med eftersom han plotsligt blev tvungen att aka pa jobbmote i Brisbane...

Imorse flyttade jag ut fran deras hus for att flytta till hostellet dar Anna-Maria bor. Sa nu ska vi bli rumskompisar! Kopte ett par flarror vin som jag stallde pa bordet i huset. Forhoppningsvis traffar jag Darren igen innan jag lamnar Cairns.

Agnichka skjutsade mig till det nya hostellet och det var ju tur det, annars hade jag inte orkat bara alla mina grejer! Det ar sa tungt! Maste verkligen slanga lite saker. Och be mamma ta hem till Sverige...

Dagen spenderades pa stan och lazy by the lagoon!