Latdag i Cairns

Borjade gardagen pa stocklands shoppingcenter dar jag strosade runt och njot av luftkonditioneringen. De har sa stora gallerior har att man nastan gar vilse. Det finns butiker overallt! Jag bor lite utanfor stadens centrum nu, hos en kompis som jag traffade pa turen till esperance (langelangelange sedan....) Sa efter en tidig och latt lunch tog jag bussen in till stan. Aventyrligt minst sagt. Kommunala transporterna funkade mycket battre i Adelaide och Perth... Men in till stn kom jag efter mycket om och men med en forsenad buss.

Jag kopte en flaska vatten och lite frukt och gick direkt ner till the Lagoon som ar stadens public pool. Det finns ingen fin badstrand har utan bara lera. Man vill helst inte bade i havet heller eftersom risken att man blir uppaten av en haj eller krokodil ar overhangande. Usch! Far rysningar bara jag tanker pa det!

Dar slappade jag sedan hela dagen. 31 grader i luften och 22 grader i vattnet, ganska lagom med andra ord... For att ligga vid poolen, inte for att strosa runt pa stan och kolla in omgivningarna. Julia. Mike och Rasmus dok upp pa eftermiddagen och Rasmus njot till fullo av sin sista dag i Cairs. Julia och Rasmus drar till Nya zeeland och sedan aker Rasmus till Sydney for att sedan dra till Kanada dar han ska jobba i 7 manader pa en farm. Vi sa hejda, ses i Sverige och sa vidare....

Har finns det annorlunda frukttrad.     Har ar en till...

Har ar lagunen som jag hanger vid dagligen. Coolt med en public pool, kanske skulle vara natt for vasteras!     har ar stationen i Cairns

Innan jag hoppade pa bussen for att aka hem gick jag in pa Informationscentret och samloade pa mig massa information sa kanske man kan fa en liten aning om vad jg och mamma ska agna vara dagar at. Val hemma blev jag bjuden pa kyckling i curry. Smask! I forrgar fick jag sondagsstek. Sa jag lovade att jag ska laga mat ikvall... Vi far val se hur det gar! Men fort blir det annu en dag vid the lagoon.

Linbana över regnskogen

Igår tog vi en tur med linbanan till den lilla byn Kuranda. En resa som tog ca 40 minuter enkel resa. Jag, Rasmus och Julia klev in i en av linbanekurarna strax efter 9 på morgonen. På vägen upp var det två hållplatser, med dessa sparade vi till tillbakavägen.

Vi klev av uppe i Kuranda och började med att kolla in järnvägsstationen. En pitoresk liten byggnad som skulle se gammal ut, om den var det är en annan fråga... Tyvärr inget tåg så långt ögat nådde. Men jag tog en massa bilder i alla fall.

Vidare upp i den lilla byn. Vi började med att besöka den lilla marknaden där de sålda allt mellan himmel och jord. Vykort av kängurupäls, små figurer av nötskal och det vanliga turistkramset, made in china. Och ingen shopping blev det där heller. Nu är jag duktig och håller mig! Vi kollade också i de små shopparna som låg längs huvudgatan, fanns  inte så mycket mer att titta på där uppe.

Efter en mysig fika drog vi oss tillbaka mot linbanan. Jag fick se att tåget stod inne på stationen och tog mig på en snabb fotorunda. Jag tänkte att jag och mamma skulle åka med tåget sedan och då finns det mer tid att ta kort. Jag shoppade de obligatoriska reklampennorna till Svante och snart satt vi i en linbanekur igen. På vägen ner stannade vi på de två hållplatserna. den första med utsikt över att vattenfall som för tillfället inte var så mycket för världen. Några små strilar som rann nerför berget. Synd att det är fel säsong, för bara några månader sedan forsade det för fullt i fallet.

Julia i linbanevagn     En av stationerna pa linbanan     Utsikt!

Vi fick se en vild redbellied blacksnake. Pa behorigt avstand som tur var!     Rasmus i linbanevagnen

Gont i regnskogen...     Utsikt!

Vackert, vackert!     Pa vag ner...

Det andra stoppet var en kort regnskogspromenad där man fick titta på de specifika träden i regnskogen. Vi hade också tur att få se en orm, en vild orm. Det var en red bellied blecksnake. Giftig men inte dödlig om jag förstod guiden rätt.

Efter en tur med vacker utsikt och vackert väder drog vi oss hemåt för att byta om, vi skulle ta ett dopp i stans pool och senare på kvällen grilla gott.

Älgstudsare?

Haha, kolla vad jag fick av min smått galna morbror på mailen! Det är jag som tagit det mesta av fotot och han som redigerat. Tack svante!
En älstudsare fick jag i min Inkorg för ett tag sedan. haha!

Cairns city

Vi tog en tur i Cairns idag, började mitt i centrum och gjorde en snabb vattenshopping på matbutiken innan vi styrde kosan mot Cairns central där stationen och ett shoppingcenter ligger vägg i vägg. Men ingen shopping där heller, vi sökte oss in dit på grund av luftkonditioneringen. det är lite varmare här uppe an nere i Perth och Adelaide...

Tog en fika och läste lite i turisttidningarna och backpackertidningarna. Vidare mot en tursitinfo där jag plockade på mig en massa tidningar, broschyrer och flyers. måste ju hitta på något när mamma kommer hit snart.

Sedan gick vi till den stors fruktmarknaden som har öppet från torsdag till söndag. De har mycket billig frukt där, det kändes som en lättnad för mig eftersom frukten i Perth var så dyr. Allt på Västkusten är dyrare än här på Östkusten. Det kanske är för att Västkusten är lite mer isolerad. Vi tog lite enklare lunch där och shoppade sedan frukt för fulle muggar, ananas, mango, drakfrukt, vindruvor.....

Turen gick vidare till the Lagon som är en stor publicpool. Här i Cairns centrum finns ingen badstrand och dessutom finns det en massa läbbiga krokodiler överallt så man vill inte bada här... Det var ganska varmt men eftersom vi inte hade några badkläder med oss så satte vi oss bara i skuggan och vilade lite. Pust! Som sagt, varmare här. Vi ringde till julia, men hon skulle jobba i ytterligare tre timmar. Vi bestämde att vi skulle leta påa en park med skugga och bara hänga där tills Julia slutade jobba. Sagt och gjort, vi hittade en passande gräsmatta för ändamålet och där låg vi sedan resten av dagen. Jag sov till och med en stund.

Nu sitter jag framför julias dator och njuter av det faktum att det finns å,ä och ö! Jag är ensam här, de andra beslutade att gå på bio. Tråkmånsen Anna orkade inte följa!

Kul att höra av fler av er i Gästboken också! Välkommen till Kim med familj och Gyösh (jag är hemskt ledsen men det är förbjudet att ta med jord, frukt och växter från landet, så jag kanske inte kan ta någon snad till dig, kanske kan jag smuggla ut en liten påse).

Jag är också så glad att höra från mamma, Rebecca, Petra, Yvonne, Ingeborg och Fjö så ofta!!!! Kul att höra om kalla sverige med -17 i norberg och säkert ännu kallare i Mörkret?

Over and out!

I Cairns efter dagar på resande fot!

I Carins då... Långt uppe på östkusten. Vi klev upp tid åtta-tiden, packade och hoppade på bussen till flygplatsen. Och kan man tänka sig, vi åkte förbi en bit av Sverige i form av IKEA. Flygplatsen var  ganska nyliigen renoverad, mycket snyggt!

Vi checkade in bagaget och den vänliga mannen bakom disken godtog våra kilon i övervikt för det hade både jag och Rasmus. Opps! Fattar inte att saker väger så mycket. Shit! Själva incheckningen var i sig ganska underlig. Rasmus visade upp sitt svenska körkort och jag behövde bara nicka om när de frågade om det var jag som var Anna. Säkerheten var sådar va....? När man ska in på en nattclub måste vi utlänningar ha vårt pass med oss för att komma in, när man ska flyga inrikes behöver man inte ens visa leg... Hmmm...

Vi hade gott om tid på oss på flygplatsen innan planat skulle lyfta så vi strosade runt i shopparna och tittade på alla dyra saker vi inte kunde köpa. Käkade gjorde vi på Hungry jacks (som är exakt samma sak som Burger king) innan vi klev på vårt Jetstar-flygplan.

Utsikten från planet var fantastisk. Vi flög över många typer av landskap, bland annat över the outback, öken och torra svårfarmkomliga områden.

Vid tvåtiden var vi framme i Carins och efter en evighet fick vi våra väskor. Amy hämtade upp oss på flygplatsen och vi fick en snabb rundtur i stan innan vi kom fram till huset där vi nu bor. det är ett ganska stort hus där ett gäng ungdomar (och en hund)  bor. Vi gjorde oss hemmastadda och vid 5-tiden kom Rasmus syssling Julia hem, en sprallig, "äkta svensk" flen-bo som bott här i Cairns i ca tre år. Vi fick lite krubb och sedan var det bara att svira om för ännu ett besök på puben. Dock blev det ett ganska kort besök, julia skulle jobba dagen därpå och jag och Rasmus var ganska möra efter våra dagar på resande fot.

Over and  out!

Adelaide i ultrarapid

Ja, fort skulle det gå sa vi gjode det mesta av våra två dagar i Adelaide. Den dagen vi anlande regnade det nästan hela dagen. Men vi hade det ganska bra i alla fall. Började med att leta oss in i centrum for att kolla in det. Ingen shopping dock. Packningen är redan på tok för tung tyvärr! Jag fick lov att slänga massa saker innan vi drog till Cairns. Det kanns så onödigt! Men som tur är brukar man kunna lägga sina saker i en gratislåda på hostellet och den som tycker sig behöva sakerna får ta dem. Det är bra! Många gånger har jag blivit mätt på mat från den lådan.

Vi hade fått en liten broschyr på hostellet och i den hittade vi en "walking citytour" som vi bestämde oss for att gå. Vi såg några av citys mest kända byggnader. Efter en förmiddagsfika gick vi på stadens museum (som var tämligen värdelöst!), vi hoppade över galleriet och tag en promenad i botaniska tradgåden. Trots att det är lite fel årstid så var det mycket häftiga växter att titta på. Något som mamma skulle gilla. Vi får val hitta nått liknande här i cairns när hon kommer hit. Vi spenderade nog en timma i parken och trötta i skallen och i benen tog vi omvägen genom centrum tillbaka till hostellet. Dagen hade ju varit lång eftersom tåget anlände till Adelaide så tidigt!

Men än var vi inte klara med dagen. Vi tog en tupplur i våra nya sängar och gjorde oss sedan redo för middag. Vi hade fått tipset att gå till en Irländsk pub där en av tjejerna på hostellet jobbade för en pint och ett skråvmål. Det var en mycket trevlig pub med mycket folk trots att det bara var tisdag. Här i australien är alla dagar öl-dagar. Vi kände båda för kyckling så vi testade två olika rätter. Jag tog kyckling med tomat och skinka, m.m. Rasmus valde kyckling i gräddsås med svamp. Vi blev båda mycket nöjda. Om ni åker till Australien och är hungriga så är maten på pubarna mycket god och prisvärd!

På hemvägen stannade vi vid en lugn liten hotellbar med skitcool inredning. Fiskpensparkett på vaggarna och takkronor som såg ut som vitmålade älghorn. De hade också en cool soffa/sittplats, 2,5 x 2,5 meter med ryggstod på tre sidor och ett bord i mitten, där satt vi som kungar med benen spretande rakt ut. Två väldigt trötta kungar dock. Och ölen gick segt att få ner så vi gick hem ganska tidigt. Vi skulle ju upp tidigt för att åka på tur nässta morgon.

Vid 8.30 nästa morgon blev vi uppplockade av vår guide Ross som skulle ta oss med till vindistriktet Barossa valley. Vi åkte genom en vacker  dalgång med träd, vatten och berg på båda sidor av vägen. Första stoppet passade inte riktigt in på vinporvarturen... Världens största gunghäst och en leksaksfabrik där man tillverkade träleksaker. Jag kom genast att tänka på dalahästen i Avesta. Storleken var nog en samma men dalahästen känns större, mer massiv på nått sätt...

Nästa stopp blev fruktbutiken där de sålde torkad frukt och nötter, ganska värdelöst förutom att de bjöd på kaffe. det behövde jag, höll hela tiden på att somna i bussen. Nästa gång jag aker så långt med tåget ska jag nog se till att ha mist två dagar  att vila upp mig på. Snarrk!

Sedan blev det i alla fall lite vinprovning. Wolf Brass vineri är ett gigantiskt vineri som exporterar den största delen av sin produktion. (Tyvärr verkar det inte som om det finns på systemet hemma... Provade så klart att göra en sökning nu). Vi testade 5 olika viner där på en strukturerad provning där alla provar samtidigt medan de berättar om vinerna.

Vin...     Vin... En hel vagg     Wolf Brass     Volf brass

Dags för lunch. jag hade beställt fisk, Rasmus käkade känguru. Maten var mycket god och det fanns mängder med matisga sallader i sallads buffén. Smask! Till efterrätt hade jag beställt fruktsallad och det var nog tur det. jag skulle nog inte ha någon chans att få i mig något gräddigt så som äppelkakan eller cheesecake.

Snabbt vidare till nästa vineri. Här fick vi också smaka ca 5 viner under en strukturerad provning. Denna vingård var dock mycket, mycket mindre och det kändes lite mer personligt. Hon som höll i provningen var rolig och intresserad av oss besökare. Hon frågade var alla på bussen kom från och det gjorde nog att hon fick sälja några extra flarror. jag höll på att ramla omkull för att jag var så proppmätt men lyckades ändå hålla mig upprätt genom att hålla i bardisken och smaka på de goda vinerna. Som tur så fick vi åka en bit för att komma till nästa vingård med ett stopp på en utkiksplats. Maten hann sjunka undan lite och det var välbehövligt.
Vine     Druvor      Vingard pa ett mysigt winery      Sammre utsikt kan man ha... Pa detta stallet salde de vin for 5 dollar flarran... 25 kr.
Det tredje vineriet var i mitt tycke det bästa. Här fick du bestämma själv vilka viner du ville prova. Så här kunde man prova alla sorter om man ville. De hade också en stor låda med billigare viner, sådanna med sned ettikett eller restpartier med priser på ca 5 dollar flaskan, 30 kr. det var helt i min smak. Jag provade en handfull sorter och fick anstränga mig för att inte köpa något. Vi skulle ju flyga tidigt dagen därpå, min packning tål för tillfället inte ett  extre kilo för en vinflaska. kunde inte ens köpa en flarra för kvällens BBQ heller eftersom men inte fick ta in alkohol utifran in på hostellet. tråååkigt. men förhoppningvis blir det fler chanser.

Viskar man i ena anden sa hors det i andra anden av dammen, det ar val i alla fall ca 50-75 meter till andra sidan     Whispering wall.

Vi stannade på den 4 och sista vingården vid 4-tiden på eftermiddagen och jag rundade av med några dessertviner av olika slag. En dag med massa smaker och intryck. Vi styrde snart kosan mot Adelaide igen och blev avsläppta utanför hostellet vid 17.30. Lagom för att jag skulle hinna packa innan gratis BBQ borjade. Vi tog en tidig kväll eftersom vi skulle upp ganska tidigt för att hinna med flyget till Cairns.

Så.... Två dygn smockfulla med aktiviteter... Så det är bäst att spela upp det lååångsamt!

Adeladie efter 40 h

Framme i Adelaide da efter tva dagar pa tag. Nagot mor med varmt valkomnade av hostellet som kom och hamtade oss pa stationen. Nastan sa att jag inte hann shoppa i souvernirbutiken... Haha. Man maste ju halla alla galna morbroder med reklampennor...

Ja, 40 timmar pa tag verkar ju galet men det var faktiskt ganska trevligt. Satena var skona och maten i kiosken var ganska god. Vi hade ju dessutom egen mat med oss. Smarrigt varre. Vi stannade pa tva stallen under resans gang. I Kalgoori dar vi tog en rundtur med buss mitt i natten. Ganska vardelost eftersom man inte sag sa mycket men vi fick i alla fall natt att gora eftersom taget stannade i Kalgoori i tre timmar. Lite anekdoter fran stadens byggnader och vi fick ocksa kolla ner i ett stort gruvhal dar guld fortfarande utvinns. Dygnet runt arbetades det, darfor fick vi ocksa se lite maskiner med blinkande ljus. Paminnde lite om Slite kalkbrott pa Gotland. Vi stannade ocksa i den overgivna, spokstaden Cook. Invanarna dar lever pa tagen som passerar nagra ganger i veckan. Och det var verkligen en spokstad. Helt tom verkade den...

Mycket foton har det blivit under dessa dagar. Kanske kan ni fa se nagra av dem sedan... Alla blir det dock inte, mamma berattade att hon tittat pa mina bilder fran den forsta manaden som jag skickat hem pa USB-minne och det hade tagit en och en halv timme.

jag ar ganska besatt av tag... ha overseende

Vart kommande, rullande hostell for tva dagar          Me and Ras      Oken

Saltupplag mitt ute i outback     Bilarna far ocksa aka med     Passerar gransen...      Jag var ocksa med pa taget

Passerar gransen     Fina taget

langsta rakstreckan i varlden

Sova fick vi gora i vara saten. Som tur var lyckades jag och Rasmus roffa at oss tva saten var och kunde darfor ligga ner och sova. Vi kurade ihop oss i vara sovsackar och jag lovprisade Ingvar Kamprad for hans billiga IKEA-kuddar. Vi kopte ju den billigaste biljetten, a red daylightseat. Nast dyraste biljetten kostade dubbelt sa mycket men da fick man i alla fall en brits att ligga pa.

Annika, om du tycker att 40 timmar pa ett tag verkar drygt sa kommer du dana nar du har detta. Taget var komplett rokfritt vilket innebar att alla rokare bara fick roka nar taget stod vid en station. Vi hade tre stopp pa hela resan... Jag tyckte ju sa klart det var skont att slippa stanken...

Sa efter massa timmar pa tag var vi framme i Adelaide imorse. Jag tyckte nastan att det var lite trakigt att kliva av taget. Jag skulle garna aka med de andra linjerna ocksa. The Ghan tex aker genom oknen tvars genom landet forbi alice Springs till Darwin. Loooove to do that!

Vad dagen idag har att erbjuda ar jag lite osaker pa. Kolla in Adelaide centrum kanske. Tyvarr regnar det och jag kanske for forsta gangen far lov att anvanda min regnjacka... Imorgon blir det en vinprovartur. 25 viner ska smakas och som tur ar far vi en lunch ocksa.

Fler bilder

Nu ar det uppdaterat pa alla inlagg. Sa kolla garna in bilderna!

Kings park

Okej, inte bara festande har pa andra sidan jorden. Igar var vi turistiga och packade lite matsack for att ga till Kings park och beskada utsikten over Perth city och dess skyline. Jag, Annmari och Pita, mina nyfunna rumspolare tog en langpromenad uppfor kullarna mot parken.

Och parken ar gigantisk och ett trevligt tillhall. Vi gjorde de obligatorsika grejerna sa som att fotografera utsikten och kolla krigsmonumenten. Sedan var det bara att rulla ut picnic-filten. Och at gjorde vi tills vi blev fyrkantiga. Mackor, frukt, godis, chips, muffins.... Sedan lade vi oss ner och jaste lite och kollade pa alla lustiga manniskor som spatserade och fikade i parken. Man kan spendera dagen pa trakigare satt.

Utsikten fran kings park     Annu mer Kings park     Perth fran kings park

Perth     Pa vag hem fran parken

Idag akte vi med taget till fremantle igen. Knallade runt i staden och kollade pa galna fiskmasar (haha, ar det dom som fiskar i siljan?) vid fish and chips stallet. Lite fonstershopping pa stan blev det ocksa. Eller jag slosade bort hela 5 dollar pa ett spel till resan sa vi har natt att gora nar vi blir uttrakade. Sa nu ar jag rustad for tagresan som startar pa sondag.

jag vet inte om jag ar sa sugen pa att lamna Perth. Det ar sa himla mysigt har och jag har fatt sa manga nya vanner. Men det ar val det som ar trakigt med att resa. Hur som helst sa far jag snart traffa Anna-Maria igen. Hon kommer till Cairns nagra dagar efter att jag kommer dit. Det kommer ju att bli skitkul!

Sa palnen ar som sa: 40 timmar pa tag till Adelaide med den billigaste biljetten som gick att finna = sittplats. Undrar hur det ska ga... haha.Pa sondag... buhu!

Happy sankt Patricks day

Den 17 mars var det S:t Paddys day. Jag och Annmari fran Irland gick ut pa stan for att fixa accosearer. Vi sokte pa alla mojliga ovantade och vantade paltser med allt gront verkade slut... Vi fick i alla fall tag pa lite orange loshar och lite gront harband. Det fanns pannor man kunde skriva pa huden med pa ett stalle ocksa. Sa laddade till tanderna f=gick vi hem till var enkla boning for att fixa till oss for en Irlandsk afton i galda vanners lag.

Jag oach Anne-marie

Efter en snabb lunch?middag fixade vi till oss for att gora stan osaker. Vi fixade och donade med harsnoddar och klader tills resultatet var bedovande. Med loshar och harband och traklovrar och flaggor i fejjan gick vi mot pub nr 1 Durty Nellys. Overallt fanns glada Irlandare med fjaderboor, hattar, traklovrar, dvargar......... Inte sa konstigt att allt gront var slut. Alla andra glada Irlandare hade kopte det.

Durty Nellys var proppfullt med folk som pratade konstig engelska. Sjalvklart bestallde vi ett par pints och njot av den glada stamningen. Vi traffade ett gang typiska Irlandare. Men vi hade inte langre tid att stanna dar och hanga. Vad gora. Vidare till Irlandska Pub nr 2 (minns inte namnet) Dar vi drack en gron pint! Ol fargad med karamellfarg. Vad ska man saga. Vad de hittar pa. Men ska man fira S:t Paddy sa ska man.

Efter ett snabbt stopp for en snabb matbit styrde vi kosan mot Irlandska pub nr 3, Rosies. Kan dar var kon for lang. Vi beslutade att vi var emot allt vad koer hette och vi startade genaste en motstandsgrupp och gick till Irlandska Pub nr 4, Elephant and the wheelbarrow. Och roligare kan man nog inte ha. Fler pints. Tor inte att det fick plats sa manga ol i min mage, men tydligen. Eftersom klockan annu bara var barnet beslutade vi oss for att ater styra kosan mot city, tillbaka till Irlandsk pub nr 1. Durty Nelly. Vi motte tva norska killar fran grann-hostellet och de krokade vi arm med (fast de inte hade nagor gront eller orange loshar)

Vi mellanlandade pa Irlandska pub nr 5 som egentligen var en brittisk pub som for dagen hade bytt farg till Vitt, gront och orange. Annu fler pints och annu fler glada Irlandare. Vi fick ju lov att styla till norrmannen ocksa. Varsitt harband och traklovrar och flaggor pa kinderna. Men allt de gjorde var att tjata om rott, vitt och blatt. jag forstar inte riktigt...

Kvallen avslutades pa Irlandska pub nr 1 igen. Cirkeln var sluten.

Stad och lite vatten

Idag vaknade jag och Maria upp lite tilltuffsade fran gardagens strapatser. Men vi hade anda energi sa att det rackte far att ga ner till Bibblan for att kolla om det fanns nan dator ledig, det gjorde det inte. Sa istallet bokade vi in oss pa en varsin dator vid 5-tiden.

De 5 timmarna tills vi fick en dator spenderade vi pa stan. vi kakade lunch pa grasmatten i en lite park och gick och kollade i affarer (igen... nu for jag skarpa mig....) Vi tog ocksa den blue cat for att kolla in stan lite.

Kortfattat, en bra och lite halvseg dag, men den ar inte slut an. jag tankte gora lite kvallsmat och traffa Antonia fran Monkey Mia-turen for att byat lite foton och sant.

Fest med aussieblokes

Dagarna har i perth gar fruktansvart fort. hinner inte blinka sa har en dag gatt. I forrgar var jag aterigen i Fremantle for att traffa maria. Vi korde en liten loppisrunda pa stans op-shops. Vi gick ocksa till den valkanda marknaden och kopte frukt och gronsaker. Smask! Det fanns massa grejer pa marknaden, bland annat parlor och smyckesgrejer, snacka om att jag fick abstines att gora smycken. Det maste vara ett beroende.

Vi gick hem till marias nya lagenhet dar hon hyr ett rum men utsikt over swan river. Nar vi kom dit kom vi inte in, nyckeln funkade inte. Sa trotta och varma hade vi en liten fruktstund pa stenpalttorna utanfor medan vi vantade pa att nyckeln skulle anlanda med Marias kompis Anka. Och tillslut kom vi in och vi kakade lunch bestaende av fyra olika sotters flingor och mjolk....

Kvallen spenderades i lugn och ro pa hostelet i glada vanners lag.

Igar hade jag tankt att jag skulle ha en ganska lugn och avslappnad dag. det gick sadar... Vid lunch ringde Rasmus och fragade om jag ville hanga med till Fremantle igen och traffa hans jobbarkompisar. Visst sa ju jag, och jag drog ivag mot jarnvagsstationen for att ta taget... trodde jag. Spararbete. det fick bli australiens varmaste och segaste buss istallet. jag trodde aldrig att jag skulle komma fram, stannade pa alla stationer langs vagen. det dar med direktbuss hade de inte tankt pa...

Fram kom jag i alla fall och motte forst upp med Maria och sedan traffade vi grabbarna utanfor mataffaren, det var Rasmus, Rick, Robert och Kal. Men vi skule inte stanna dar inte, vi akte till colesloe for att besoka en travlig bar. Pa den trevliga baren kom vi inte in, inte pa den nast trevligaste baren heller utan pa den nast nast trevligaste baren... For maria hade inte sitt pass med sig. For att komma in pa barerna maste man ha pass eller australiskt leg. Suck.... Det ar ju jattebra att slapa runt pa passet nar man gar pa club eller krogen. Praktiskt om man skulle tappa det. Usch, vagar inte ens tanka tanken.

Vi beslutade att dra till Perth vid sju-tiden men vi stannade vid stranden for att bada i solnedgangen. Det var sjukt roligt och det var en vacker solnedgang. Sedan tog vi oss till Stationen for att antligen ta taget till perth igen. Vi knallade mot Northbridge och parken i narheten av hostellet. Pa vagen stannade vi och kopte en varsin pizza som vi sedan kakade pa grasmattan.

Har ar vi alla svettiga i den varma baren     Har har vi tvattat av oss svetten

Kvallen avslutades med ett "dopp" i vattenspridarna i parken. Vid den tidpunkten var det bara jag, Maria och Rasmus som fortfarande var kvar. Sa vi plaskade pa ganska bra ocg kande oss som barn igen. Drypande blota gick vi sedan hem till hostellet och somnade pa en gang.

En mycket trevlig och rolig dag, kvall och natt!

Fler bilder

Kolla in bilderna fran rottnest!

Planera framtiden

Dagen igar var ocksa en slappardag. jag gjorde knappt nagot vettigt alls. Det var saaaaa skont! jag sov till tio och sedan laste jag lite i min bok, som jag bot till mig pa ett hostel i Esperace, hittade for en gangs skull en svenska bok, en deckare. lagom avancerat for mig just nu. Jag gick ocksa en svang pa stan for att fordriva tiden lite. Tankte ga pa museet ocksa men jag hann inte med det, det kanske blir idag istallet.

museum     Fontan utanfor galleriet

jarnvagsstationen     Pendeltagen i Perth

Det har varit nagra ganska "kalla" dagar nu, under 30 grader. Sa man kan tanka utan att hjarnan smalter vilket ar ovanligt. Sa igar tankte jag ut att jag ska ta taget fran perth till Adelaide om ca 10 dagar. Jag fran sallis pa resan ocksa. Pa mitt hostel bor ocksa Rasmus fran Flen. Oberoende av varandra sa hade vi tankt oss en tur till ostkusten ungefar samtidigt. Sa nar jag fick reda pa det sa slog vi ihop vara planer och reser med tag till Adelaide och sedan flyger till Carins. Skont att fa lite sallskap.

Sa idag ska jag boka biljetterna at oss.

Vad dagen idag har att bjuda pa for ovrigt vet jag inte riktigt an. Kanske blir det museum och kanske tar jag en tur till Kings park dar jag (fy skams) inte varit an...

Over and out!

Ps Langa tanten - jag tror inte att det kan raknas som att roa sig kungligt nar man sover i sovsal och slass med bedbugs varje natt (ja, det finns bedbugs pa mitt hostel, det ser ut som om jag har roda hund!). Kakar massa nudlar till frukost, lunch och middag. Haha! Ds

Bilder

Scrolla ner for att se bilder fram Monkey mia!

Fremantle

Idag var jag och Seiko fran japan pa dagsutflykt till Fremantle. Efter den korta tagturen strosade vi runt i centrum. Kan ni tanka er, Fremantle verkar vara meckat for secoundhandaffarer. Jag var duktig och kopte inget... det ar svarare att tanka sig...

Sedan tog vi gratisbussen CAT runt de centrala delarna av staden. Forbi de centrala shoppinggatorna och marknaden och forbi strandpromenaden for att stanna i hamnen for lunch.

Vi kakade fish and chips pa det legandariska Cicerellos som ligger med fin utsikt over havet och alla batar. Det var val okej, men fish and chips ar alltid fish and chips. Ganska smaklost och flottigt men jag fick i alla fall en god dippsas till. Efter att ha kollat pa alla coola fiskar i akvariumen pa restaurangen gick vi och strosade efter strandpromenaden och gick upp i centrum igen.

Klattrande jarnvagsarbetare     Utsikten fran matstallet i hamnen

Fish and chips     Fler batar     city

Hettan var olidlig sa vi fick ganska snart satta oss pa taget igen tillbaka mot Perth. Men jag tror att jag ska aka till Fremantle igen innan jag drar ut pa nya aventyr. Om nagra veckor ska jag nog ta taget och korsa landet over till ostkusten och Adelaide och i borjan av April ska jag mota upp med mamma i Cains.

Slapp dag

Idag har det varit en slapparedag. Sov ganska lange och gick sedan till Hanna och Maria for att lana tvattmaskinen. Det ar billigare att tvatta pa mitt gamla hostel sa jag gor det, maria brukar lassas att det ar hon som tvattar och det har funkat bra hittills.

Vi kakade en fantastisk lunch bestaende an snabbnudlar. jag fick tva rutor Daimchoklad till efterratt som var kvar fran festen. Smask!

Sedan lunch har jag suttit har framfor en dator pa bibblan. Bloggat och uppdaterat mig pa vad som hander i Sverige. Man blir helt avskarmad fran resten av varlden eftersom det inte finns nagon TV pa mitt hostel. Vad kvallen har ett erbjuda vet jag inte riktigt an. jag tror att jag ska slappa pa hostelet och lasa lite. kanske lagga mig innan midnatt for en gangs skull? Eller, vi far val se.

Kanske blir det att jag hanger pa mitt gamla hostel och snackar med Maria och Hanna. Kanske kan jag lana Hannas dator sa att ni antligen far se lite bilder har pa bloggen. jag ligger lite efter pa det omradet! Nepp, nu maste jag ga till mataffaren.

4 day tour to Monkey Mia

Dags igen for en tur. Denna gang 4 dagar till Monkey Mia.

Dag 1
Bokstavligen slapade mig upp ur sangen pa torsdagen eftersom det var sommarfest pa onsdagen. Jag gick inte till sangs foren vid 2 tiden och gick upp klockan 06 for att hinna kaka frulle och duscha. Men ivag kom jag och blev upphamtad och skjutsad till uppsamlingsplatsen for turbussarna. Traffade min guide... samma kille som forra gangen. Den komplett galna Leith... som nu hade bytt tur och skulle ta oss med till Monkey Mia. Pa denna resa var vi bara 13 pers plus guide. Ett stort gang Schweitzare, en tysk, tva Irlandare, en engelska, en hollandare och jag. Nej, nastan bara jag som inte snackade tyska. Schweitzarna gjorde stor affar av att de kommit till Australien och pluggat engelska men de anstrangde sig inte sarskilt hart for att prata engelska.

En hoppjerka

Vi for fran Perth norrut till Nambung National Park och Pinnacles Desert. The Pinnacles ar stenformationer som skapats av vader och vind och jag tyckte att de liknade vara svenska raukar med den skullnaden att de var lite slatare och stod i ett okenlandskap istallet for langs Gotland kust.

Pinnacles, ser ut som vara svenska raukar tycker jag.     Pinnacles     Var guide Leith berattar om stenarna

Jag var nagot irriterad pa alla flugor!     Pinnacles

Av nagon anledning hade flugorna vaknat till liv och de storde oss pa var svettiga tur genom sand och stenlandskapet. Jag angrade djupt att jag inte tagit med mig mitt myggnat som jag fick av en tjej pa mitt hostel. Flugorna har ar otroligt dryga. De vill krypa in i din mun, dina ogon, oron och ogon. Ogonen ar varst. jag blev nastan tokig pa odjuren. kunde inte riktigt njuta av stenformationerna och utsikten. Och varre skulle det bli, somtur var sa visste jag inte det just da...

Vi for forbi staden Geraldton dar vi kakade lunch i grongraset. Gissa tre ganger... Sallad sa klart. Borjar bli nagot trott pa den varierande kosten med detta reseforetag... Sedan stannade vi pa en drive-in bottleshop. Helt galet. Ar precis vad det later som. En ol,vin och spritbutik som har drive-in. det maste vara nagot unikt for Australien...

Efter denna unika upplevelse med bottleshop drog vi vidare mot var overnattningsplats i "staden" Kalbarri. Vi kollade in solnedgangen och jag blandade en Rom och cola. Kakade kyckling med nudlar till middag.

Dag 2

Upp i arla morgonstund for att besoka en supermarket och kopa flugnat att ha for ansikten (vilken lattnad). Vidare till Murchison Gorge i Kalbarri National Park. Vi tog pa oss vandringskangorna for att promenera den otroligt kravande avndringen pa 1,5 km. Vi kollade pa en form av canyon, bade uppifran och nerifran. Borjade bandra till utkikspunkten for att sedan klattra ner mellan stenarna ner till floden. Det var ganska haftigt med klattringen/vandringen nerfor berget. Rostroda stenar och klippor. Genom nagot som liknade vargklamman fran Ronja Rovardotter.

Den som ville kunde ocksa fa repilera sig nerfor berget 25 meter. Jag gjorde dock inte det. Tyckte det kostade for mycket (30 dollar 170 kr) och jag har ju gjort det forut i Sverige ett antal ganger. Det var sakert mer spannande i Sverige med de hala, slajmiga, klippvaggar jag har repilerat ifran. Mer aventyr liksom.

Tokiga av alla flugor hoppade vi in i bussen och akte vidare till natures Window, annu en sten... en klippa med hal rakt igenom sa att man kan se pa utsikten. Mycket tjusigt, men mycket varmt och sjukt mycket irriterande flugor. Argh! Oturligt nog skulle vi ocksa kaka lunch bland alla flugor. Jag at inte sa mycket... Flugor som krop pa allt. Kakade lite av salladen dor den var nastan ointressant for odjuren. Usch, jag ryser bara jag tanker pa det! Juck!

I bussen efter lunch somnade jag av utmattning med flugnatet fortfarande framfor fejset. Snacka om ett de tog musten ur mig! jag hatar flugor! Jag till och med saknar de svenska flugorna for de ar inte lika dryga.

Vi anlande vid Monkey Mia under sena eftermiddagen. Vi bodde pa ett fint hostel ca 75 meter fran den kanda delfinstranden. De flesta som var med pa turen bot om till badklader och sprang ner till stranden. Jag stannade pa rummet och laste nagra kapitell innan jag orkade ta mig for att byta om och ga ner till badet. Badade lite, solade lite, men fortfarande flugor. Inte lika manga men de var fortfarande dar... Jag hade tydligen ocksa missat ett besok av de halvtama vilddelfinerna som simmade runt mina turkompisar. Lite av en besvikelse. Men jag visste ju att jag skulle fa se delfiner nasta dag sa jag var inte sa upprord. Efter en vacker solnedgang forsvann alla flugorna, vilken lattnad!

Vi hade en stor BBQ pa kvallen och avslutade med att bara ner var stora kylbox till stranden for en liten strandfest. Min plan var att kliva upp ur sangen tidigt innan gryningen sa jag gick och lade mig ganska tidigt (runt midnatt)

Dag 3
Borjade som palnerat. jag klev upp halv 6 och lag nere pa stranden ved 6-snaret for att invanta soluppgangen. Den kom och strax darefter kom ocksa delfinerna, de simmade runt mig dar jag stod med vatten upp till knana. En otrolig kansla. De hoppade och lekte och naturligtvis sa vantade det pa dagens forsta delfinmatning.

jag klev upp klockan 6 och tittade pa solnedgangen, sedan kom delfinerna..     Delfin i Monkey mia. De komma sa himla nara...     Massa delfiner

Nar klcokan borjade narma sig 8.30 gick jag bort mit piren for att delta i delfinmatningen. Pa denna plats matar de de vilda delfinerna tva ganger om dagen. Monkey mia och Shark Bay var en gang i tiden en stor fiskeort och dagligen kastades fiskrester ut fran batarna till delfinerna. Sjalva handmatningen borjade for 60 ar sedan nar en kvinna gav en fisk till en delfin som kommit ovanligt nara land. Kvinnan beslutade att hon skulle ga dit dagen darpa och tydligen hade delfinen ocksa beslutat sig for att komma tillbaka. Sedan dess har delfinerna matats dagligen.

Matning     Matning

Det ar alltid samma delfinflock som kommer till stranden for att bli matade. Det ar fyra vuxna honor med sina delfinkalvar som kommer. Bara de vuxna honorna matas (fran 3 ars alder? Delfiner blir ca 30-35 ar) Alla har fatt namn och personelen som jobbar med marningen kan skilja dem at genom att titta pa delfinernas fenor som nastan alla har marken eller skramor efter hajattacker. Flocken bestor endast av honor och ungdjur.

Man kan ju tycka att detta later lite konstigt och att delfinerna blir beroende av matningen. Men mangden fisk de far under en dag ar kraftigt begransad. En delfin behover ca 10 kg fisk/dag. Under matningen far de max 2 KG fisk var. Det betyder alltsa att de maste jaga sjalva ocksa. Matningen sker endast pa morgonen sa delfinerna haller sig ofta ute till havs under resten av dagen. Ibland tittar de forbi strax innan solnedgangen och halsar pa de forbluffade badgasterna.

Det finns ocksa regler som alla maste folja for att fa vara med vid matningarna, bland annat far man inte klappa delfinerna. Oturligt nog fick jag aldrig chansen att mata nagon delfin. De som arbetar med delfinerna valjer ut nagra stycken som far chansen att mata. Men jag fick en del bra foton i alla fall.

Sedan valde jag att hoppa pa en battur ut pa havet. Jag fick bland annat aka boomnet. Ett nat som ar uppspant bakpa katamaranen mellan de bada skroven. Nar sedan baten axelererar blir det som en bubbelpool och man maste halla sig fast sa att knogarna vitnar. Men det var fantastiskt roligt!

Vi tog en battur och vi fick bland annat se delfiner     Boomnetting, vi satt i ett nat bakom baten.      det var ganska fint vader....

Pa batturen fick vi ocksa se nagra delfiner som simmade ikapp med baten. Nagon sag en skoldpadda (jag sag bara plasket efter den) och sa sag jag en vansorm som simmade vid ytan. Det var en trevlig men tyvarr ganska kort battur. Sedan var det bara att foroka vanja sig vid flugorna och vanta in lunchen och avfarden tillbaka i riktning mot Perth.

Hajattack...     Delfin

Pa vagen stannade vi vid Shell beach, en strand med snackor istallet for sand. Men har var flugorna helt galna. Man kunde knappt fotografera for att det var sa mycket flugot. Guiden sa at oss att kolla in stranden och kanske bada fotterna for att vi sedan skulle dra vidare. Den forsta som slangde sig i vattnet var guiden (som inte kopt nagot flugnat for att det var omanligt). Jag hoppade ocksa i for att fa lite frid fran odjuren, men jag beholl mitt flugnat pa. Det sag ganska fanigt ut men utan flugnat skulle jag inte overlevt en enda minut.

Shell beach     Shell beach     jag badar med flygnat!     Trisst med flugor!

Vidare till Eagle Bluff och Hamelin Pool med de kanda stromatoliterna. En vattenlevande organism som ser ut som stenar/raukar i grunt vatten. Det sags att stomatiolterna skapade det forsta syret pa jorden, sa utan dessa filurer kanske vi inte hade funnits. De vaxer fortfarande (mycket sakta) och skapar fortfarande syre.

Stomatoliterna

Sedan for vi vidare mot den farm vi skulle spendera natten pa. Inte for att jag forstod vat farmen var nagonstans. Det fanns en inhagnad med lamor och en hast. Annars var det ett stort garage som anvandes som kok och tva sovbaracker... Ingen fram sa langt ogat nadde. Vi slapp i alla fall laga maten sjalva idag. Vi blev bjudna pa kangaroo-gryta med ris. Ganska gott, men inget speciellt smakade som en kryddig kottfarssas...

Dag 4

Redan turens sista dag. En dag med mycket bussakande ocksa. Vi borjade med att besoka ett annat land - the Hutt River Province. En smatt galen man som beslutade sig for att skapa ett eget land. Eftersom han var kunnig nar det gallde Australiensisk lag haittade han ett kryphal. Han skapade ett eget land och han betalar inte skatt till Australien. Sjalv har han utnamnt sig sjalv till Prins.

Vi som hade vara pass med oss fick en tva stamplar och beviljat visa till landet. han har nagra stora samlingar, balnd annat sedlar fran nar och fjarran. Den mest udda samlingen maste anda vara att han samlar pa pass fran olika delar av varlden. Med hjalp av sin UV-lampa lyste han pa vara pass och avslojade att det minsann finns mer i passet an bara tomma sidor, massor av 'vattenstamplar'. I vart svenska pass kryper det roda kraftor med grona dillkvistar. I andra pass fanns det stadsvapen, byggnader och figurer.

Han har skapat sin egen valuta och har ett eget postkontor med eget postvasende, alltsa egna frimarken.  Prince Leonard var en mycket trevlig och lite udda person och han berattade garna for alla som ville hora pa om hur han gatt till vaga. Drygt 80 ar och fortfarande ung.

Hutt River     Prinsen sjalv visar Antonia vattenstamplatna i hennes pass     Hutt River    Blomma

Utanfor Geraldton dalade vi sista maltiden tillsammans som grupp (sallad...). Och sedan vantade aventyret. jag kande mig som hemma med bradan under armen klattrandes upp for pisten. Den enda skillnaden var att det var 40 grader varmt och underlaget var sand. Dags for lite sandboardning. Jag gjorde fyra ak nerfor backen. Tror att det maste varit en svart backe, det lutade ganske rejalt... Forsta aket var jag feg och satt pa bradan men sedan vagade jag faktiskt sta upp. Det var sjukt roligt och ganska jobbigt eftersom det inte fanns nagon ankarlift...

Sand for sandboarding     Okej, bara att samla sig och fara utfor!     Nu vagar jag till och med sta upp!

Darefter stannade vi pa en wildlifepark dar vi fick traffa en mangd olika djur, bland annat fick vi mata kangaroos och klappa ormar. Vi traffade en av djurskotarna/djurraddarna och hon hade nyligen blivit mamma till en fyra manader gammal kangaroo. Det var det sotaste jag sett i mitt liv. Vi fick storogt titta pa medan hon matade en lilla ungen med nappflaska, den riktiga mamman hade dott i trafiken. Sorglig saga men med basta tankbara slut efter omstandigheterna. wow.

Traffade en liten orm

Med detta i tankarna for vi mot Perth, resan var redan slut...

En bra resa om man tanker bort alla ackliga flugor!

Sommarfest med sill

I onsdags hade vi en svensk sommarfest pa hostelet. Jag, Hanna och Maria for till IKEA pa tisdagen och kopte allt vi behovde. Sill, choklad, Daim, cider, Ahlgrens bilar och kaviar. Aven ett paket kraftor akte ner i korgen.

Onsdag eftermiddag agnades at diverse forberedelser. jag lagade hemmagjorda kottbullar (som for ovrigt blev mycket bra, inte en enda kottbulle blev over). Hanna band kransar at oss tjejer och Maria hjalpte till. Det blev fyra fina midsommarkransar. Forsta gangen jag hade en midsommarkrans med eukalyptysblad...

En skara pa fem svenskar (jag, Maria, Hanna, Rasmus och Dall) och ett dussin nyfikna killar och tjejer av varierande ursprung samlades pa treassen pa hostellet. Vi svenskar at sa vi nastan sprack medan nagra modiga vagade smaka pa sillen och kraftorna. Jag forsokte fa mina fem kraftor att vara sa lange jag kunde, men tyvarr tog de ocksa slut. Planen var att ata Ahlgrens bilar och choklad till efterratt men vi var sa matta.

Har ar festganget med svenskar     Maten!     Annu en gruppbild

Har ar det fest pa gang, Hanna haller upp cider      Sota Maria kakar     Anka fran tyskland och Dall fran sverige     Maria och hanna     Hanna och hennes van som hon senare under kvallen at upp.

Kraftorna! Smask!      Gruppbild     Kraftfest. hanna har hittat en kompis

Rasmus gillade sillen och kottbullarna     Dall ar pa bra humor      Maria lanar Markus kepa      Hanna skalar

Maria och norska markus     Maria och markus igen     jag och Maria

Istallet korde vi lite dans. Prastens lilla kraka, tre sma gummor, sma grodorna... Succe! Och det basta av allt. Vi hade sa grymt roligt hela kvallen. Nar vi inte orkade dansa mer kopte vi ett sexpack ol och gick till parken. Vi gjorde som man brukar gora mest pa midsommar, snackade, drack och skrattade. Sedan kom regnet... i form av vatten fran vattenspridarna i parken. Sa till och med det var verklighetstroget! Percis som pa midsommar. Nastan...

Over and out!

En trevlig dag i min nya vackra stad

Ja, da sitter man har pa bibblan igen... Bloggar, kollar in Amanda och Johan som var med pa melodifestivalen och lekte med eld igar, chillar, kollar lite nyheter.

Livet ar gott!

Igar tog jag en rejal sovmorgon och slapparfrulle. Gick ner pa stan for att ta ut lite pengar. Motte Frenchy (fran turen) for en lunch pa torget dar vi kakade lunch i grongraset och snackade om resan. Planen var att jag skulle gora massa nyttiga saker men dagen gick for fort... jag skulle tvatta, jag skulle ansoka om taxfilenr och fixa ett CV. Men det dinns ju alltid en morgondag... Forhoppningsvis.

Tankte ga och lagga mig tidigt lasa lite innan jag somnade men jag hamnade pa terassen pa hostellet tillsammans med svenskkarro och tva killar fran Italien. Vi snackade om allt mellan himmel och jord. Och nar de skulle ga vidare ut pa krogen kunde jag ju inte tacka nej till en inbjudan. Vi gick till ett dansstalle inne i stan dar vi skakade rumpa och svangde vara lurviga ben till massa harlig musik. Mr DJ spelade till min fortjusning song 2 med Blur och bara det gjorde ju att jag gillade stallet. Risken for Blur-relaterad skada var overhangade. Hopp och studs! (nagra av er fattar vad jag menar...)

Plotsligt hor jag Italienarna snacka svenska. Men va fa-an. De ar svenskar hela bunten och har lurat mig hela tiden. Haha, skrattar ihjal mig. Det var sakert skitkul for dem och mig ror det inte i ryggen. Det var ju kul att de hade roligt. Till mitt forsvar sa ar en av killarna Italienare till halften. Fran och med nu: den italienska ponnyn! Haha! Right back in your face Kev!

Jag har blivit lurad ganska monga ganger har i australien. Om du t.e.x. ar pa en contry pub sa ar alla pubgaster uteslutade farmers, bonder. Och sa ar det. Tro aldrig pa dem om de sager att de ar nogot annat. Du ska heller aldrig tro pa droppbears: farlig korsning mellan koala och vampyr som anfaller dig om du gar under deras trad. De hoppar pa dig och biter dig. (Den gick jag faktiskt inte pa! Men jag trodde pa en kille som sa att han var delfintranare pa Perth zoo, Perth zoo har inga delfiner...)

Efter denna utlaggning sa ar det bast att jag overlamnar datorn i nagon annans hander, det blir kobildning har vid bibbland dator nar jag skriver mastodontinlagg som det forra.

5 day tour to Margaret river, Augusta, Albany and Esperance

Oj, femdagarsturen gick pa tok for fort! Jag tycker att den kanppt hann borja foren den var slut! Detta kommer nog att bli mitt langsta inlagg hittills sa om ni blir trotta i ogonen sa far ni lasa det i omgangar.

Dag 1
Vi borjade tidigt pa mondag morgon, jag klev upp i gryningen och akte med transferbussen for att mota resten av resenarerna vid bussen. Vi klamde in oss i bussen (maste vara varldens hardaste saten, men man far val vara glad att ACn funkade i alla fall). Var turguide hette Leith och han korde som en galning mot Busselton som var det forsta stoppet pa resan medan vi alla resenarer fick presentera oss med namn, skostorlek och hemland. Jag var den enda svensken med pa resan. Det var ocksa ett gang tyskar, nagra hollandare, japanskor, taiwaneser, tva kanadensare, tva fransoser och en australiensare. En val mixad grupp men det kunde vara kul om det hade varit fler killar med pa turen, vi kanppt 20 tjejer fick slass om tre stackars killar...

Forsta stoppet var i Busseltons hamn, dar finns en 1,8 km lang pir gjord av tra. Den har ett ganska karaktaristiskt utseende och finns med pa en massa vykort har i west. Pa den finns ett jarnvagsspar och den har anvants for industri och frakt. Nu anvands den som museum och promenadstrak. Tyvarr kostade det pengar att ga ut pa piren och vi hade inte sa mycket tid till godo heller. Vi tittade pa de tre bla (blue) husen i borjan av piren och njot av solen och havet. Sedan hade vi picnic med sallad, brod och massa andra godsaker (de var atmindstande gott forsta gangen, vi fick samma sak till lunch varje dag...)

Resan fick vidare till en grotta dar vi kollade pa stalakiter och stalagmiter (?). Det var typ som Lummelundagrottan pa Gotland, inte mycket att orda om alltsa. Grottan hade dock ett gediget forflutet. Den har varit oppen for allmanheten i drygt 100 ar och i borjan anvandes den resmal for nygifta. Pa den tiden tog det 8 timmar att ta sig ner i och kolla runt i grottan, vi var klara pa 1 timme.

Efter det borjade vi narma oss de kanda vindestrikten kring Margaret River. Vi stannade pa en vingard for att smaka pa lite olika viner. Det var ju ganska trevligt forutom att hon som holl i vinprovningen verkade lite stressad och hastade igenom provningen. Vi fick klunka vin som galningar for att hinna med! Nagra i gruppen kopte nagra flarror.

Vi besokte ocksa Margaret Rivers kanda surfomraden. Vi fick kika lite pa vagorna och personerna som var ute och surfade. (Denhar platsen skulle passa din Christian, massa vindsurfare, surfare och kite sa langt ogat kunde na.)

Natten tillbringades pa ett mycket fint hostel i Augusta. Jag, Jen, Tanja och Kristin delade pa en lyxig fyrarummare med dusch, toa och TV pa rummet. Vi hade tydligen tur, de andra sov i vanliga sovsalar. Tillsammans kakade vi en trevlig middag med grillat kott och massa godsaker.

Dag 2
jag trodde att den forsta dagen skulle bli den varsta men icke. Vi skulle lamna Augusta redan klockan 06.00. Jag slapade mig upp och kunde knappt sta uppratt. Som tur fick vi sova lite pa bussen innan vi kom fram till forsta hallplatsen for dagen. Bicentennial Tree ar ett 75 meter hogt trad som de byggt om till utkikstorn. Varldens hogsta tratoppsutkik. Mikael Genberg med hotell hackspett, slang dig i vaggen! For att ta sig upp till de olika utkiksnivaerna fick man klattra pa stegpinnar som var fastsatta i hradet. Det var som stegpinnar som stack ut fran stammen i en spiralform. Helt livsfarligt eftersom det inte fanns nagot skyddsnat eller sakerhetsselar. Mellanrummet mellan pinnarna var val kanske 40 cm, gott om plats att halka igenom. Klattringen upp till forsta plattformen var ganska okej, lite anstrangande och jag holl mig krampaktigt i pinnarna, och da var jag pa 25 meters hojd. Klart att jag klattrade hela vagen upp... Utsikten fran 75 meter var helt otrolig. Jag ska forsoka fa ut lite bilder senare.

Med darriga ben drog vi vidare till nasta turistmal. The Valley of the Giants och Tree Top Walk. En promenad bland tratopparna dar den hogsta punkten ar 40 meter. En brokonstruktion som haller sig pa plats av sin egen tyngd. Traden skadas inte och promenaden ar tom rullstolsanpassad. Efter att ha klattrat over apbroar, gatt pionjarspar, akt linbanor, byggt flottar m.m. pa div scoutarrangemang genom arens lopp sa var detta inte sa extraordinart men det var en trevlig promenad. Sallad till lunch idag ocksa...

Elephant Rocks and the clear waters of Greens Pool var vart nasta stopp. Trevlig strand med granitformationer som faktiskt sag ut som badande (gigantiska) elefanter. Nagra tappra tog ett dopp i det bla, men jag bangade och chillade pa en klippa istallet. Det blaste orkanvindar!

Det ar ganska kul med alla dessa namn pa turistmal, australiensarna har ingen fantasi. De doper grejerna till exakt vad de ser ut att vara eller sa doper de dem efter dess upptackare.

Vidare till staden Denmark (kanns nastan som hemma) dar vi tig en kort paus vid en bensinstation och kollade in the Blow Holes, som dagen till ara inte ville visa sin basta sida, ingen show. The blow holes ar hal i i en klippa langs kusten som stracker sig anda ner till vattnet och under blasiga dagar ska det tydligen se ut ungefar som en gejser som sprutar vatten vagorna skar in mot klippan. Men, inte tillrackligt med vagor for det alltsa.

The Natural Bridge och The Gap  stannade vi ocksa vid. Manga imponerande klippor att kolla in pa denna resa... Bron ar en klippa som ser ut som en bro och the gap ar en ravin som stupar ner i havet. Efter en mycket lang dag kom vi tillslut fram till Albany dar vi kakade pasta och drack ol.

Dag 3
Antligen lite sovmorgon, malet var att lamna Albany klockan 07... Ha! Vilket skamt! Utkiksplats over Albanys hamn och stad var forsta stoppet. Fick nagra snygga bilder pa de stora fraktfartygen som lag for ankare i morgonljuset.

Vidare till Castle Rock i Porongurup Ranges. Vi fick for forsta gangen snora pa oss promenadskorna och ta oss upp till bergets topp. dar fanns det imopnerande klippor och den storsta atraktionen var den balanserande stenen. En sten som ser ut ungefar som ett paron som balanserar pa den smala anden. Naturfenomen dar den mjuka sandstenen vittrat bort och kvar ar endaste den knappt 200 ton tunga balanserande stenen som balanserar pa spetsen som ar ca en kvadratmeter. Klattra mer fick den som ville gora. Over stenar och upp for en stege till den hogsta klippan dar utsikten var fantastisk, nastan sa att man tappade andan. 1,5 km att traska nerfor berget igen, traningsvarken fran gardagen spaddes pa ytterligare. Lunch - sallad och lite pastarester fran gardagen.

Dagen till ara stannade vi pa en liten familjeagd vingard. Detta var en trevligare provning. En trevlig dam serverade oss och jag kopte en flaska rott vin. Vi fick strosa runt bland vinstockarna och nar vi nojda och lulliga packa in oss i bussen igen var det bara att fara till hostelet i Esperance. Lasagne till middag, en valdans stor variation fran gardagen nar vi fick spagetti och kottfarssas...

Kvallen till ara hade vi fodelsedagskalas for Tamara fran frankrike. Vi sjong pa engelska och sedan sjong var och en pa sitt hemsprak. Jag fick skrika ganska mycket for att horas... Sedan kom varden for hostellet och skallde ut oss for att vi forde ett sadant ovasen, da gade vi inte ens hallt pa i 5 minuter och klockan var 9 PM.... Alltid ska det finnas nagon surpuppa!

Dag 4
Forsta och enda sovmorgonen pa resan. Fick sova anda till 8.30! Vilken chock, jag vaknade vid fem med andan i halsen och trodde att jag forsovit mig... Dagen blev en slappardag med forsta stoppet vid ett kopcenter for lite proviantering infor en dag pa stranden. Forst till en vacker strand med som och bad. Vi simmade ut till en klippa dar vi solade i skrevorna och hoppade fran klippan ner i havet fran 8 meters hojd. det var harligt!

For en gangs skulle behovade vi inte kaka sallad till lunch. Vi akte tillbaka till hostelet dar Leith fixade hamburgare at oss. Smarrigt! Vidare till nasta strand. Dar letade jag pe en solog skreva dar jag lyssnade pa musik och solade medan de andra hoppade i vagorna. Slumrade till ett tag tror jag...

Nar kvallen narmade sig akte vi till Lucky Bay dar kangaroos ater sjogras pa stranden. Vi traffade tva kangaroos som mer an garna stallde upp som fotomodeller. Vilka roliga djur! haha! Synd att det inte var fler av dem som var hungriga. Men vi fick njuta av det tva i gott och val 15 minuter i alla fall. De ar inte radda for manniskor heller. Vi var tjugo pers om invarderade deras strand men fick fick anda komma sa nara som tre meter.

Ater pa vandrarhemmet fick vi avnjuta nagon form av kycklingwok. Sedan tog jag upp kampen med att forsoka dricka upp mina kvarvarande ol. Lyckades inte och gick till sangs vid ett-tiden.

Dag 5
Gissa... avfard vid 06... Dagens strapatser behovde en tidig start med nasten 80 mil att kora. Ett kort stopp pa en bansinmack for att fylla kaffebehovet och mot Hyden och Wave Rock som ar en stor klippformation som har formen av en wave. Den var rikigt haftig. Vi kampade i ca 30 minuter med att ta 'surfingbilder' och andra cheesypics. Tror att jag lyckades fa till nagra kanonbilder. Wave rock var ingen liten klippa heller. En av de coolaste klipporna pa denna resan. det basta med resan annars var ganget jag akte med. Ett gang galna filurer.

Efter en lunch bestaende av... sallad in i bussen och vidare till staden York. 200 ar gammal och den forsta staden i Australiens inland. Det sag ut som pa high chaparall i Sverige. For oss svenskar ar ju 200 ar ganska lite... Men jag njot anda av promenaden och jag passade pa att besoka snabbkopet dar jag handlade lite frulle till dagen darpa.

7 PM var vi tillbaka i Perth igen. Tro mig eller ej, det enda klockslaget pa schemat som vi faktiskt holl oss till...

Packade in mig pa det nya hostellet och gick med Shiho och Seiko och kakade middag pa ett stalle i Noerthbridge. Jag at kycklingnudlar och det var fantastikt gott! Slurp! Mycket battre an i sverige. Darefter motte jag Darren (australiensaren pa turen) pa en pub for att ta nagra ol. De kandadensiska tjejerna och nagra av de tyska tjejerna dok ocksa upp efter en stund. Planen att lagga sig tidigt gick upp i rok...

Sammanfattning: Bra tur med roligt folk. trakigt att vi inte fick se nagot av staderna vi stannade i bara. Vi kom alltid fram sa sent att allt var stangt och igenbommat... jag ville se mer av Albany och margeret river.

Bilder kommer sa fort jag far tid!