4 day tour to Monkey Mia

Dags igen for en tur. Denna gang 4 dagar till Monkey Mia.

Dag 1
Bokstavligen slapade mig upp ur sangen pa torsdagen eftersom det var sommarfest pa onsdagen. Jag gick inte till sangs foren vid 2 tiden och gick upp klockan 06 for att hinna kaka frulle och duscha. Men ivag kom jag och blev upphamtad och skjutsad till uppsamlingsplatsen for turbussarna. Traffade min guide... samma kille som forra gangen. Den komplett galna Leith... som nu hade bytt tur och skulle ta oss med till Monkey Mia. Pa denna resa var vi bara 13 pers plus guide. Ett stort gang Schweitzare, en tysk, tva Irlandare, en engelska, en hollandare och jag. Nej, nastan bara jag som inte snackade tyska. Schweitzarna gjorde stor affar av att de kommit till Australien och pluggat engelska men de anstrangde sig inte sarskilt hart for att prata engelska.

En hoppjerka

Vi for fran Perth norrut till Nambung National Park och Pinnacles Desert. The Pinnacles ar stenformationer som skapats av vader och vind och jag tyckte att de liknade vara svenska raukar med den skullnaden att de var lite slatare och stod i ett okenlandskap istallet for langs Gotland kust.

Pinnacles, ser ut som vara svenska raukar tycker jag.     Pinnacles     Var guide Leith berattar om stenarna   

Jag var nagot irriterad pa alla flugor!     Pinnacles

Av nagon anledning hade flugorna vaknat till liv och de storde oss pa var svettiga tur genom sand och stenlandskapet. Jag angrade djupt att jag inte tagit med mig mitt myggnat som jag fick av en tjej pa mitt hostel. Flugorna har ar otroligt dryga. De vill krypa in i din mun, dina ogon, oron och ogon. Ogonen ar varst. jag blev nastan tokig pa odjuren. kunde inte riktigt njuta av stenformationerna och utsikten. Och varre skulle det bli, somtur var sa visste jag inte det just da...

Vi for forbi staden Geraldton dar vi kakade lunch i grongraset. Gissa tre ganger... Sallad sa klart. Borjar bli nagot trott pa den varierande kosten med detta reseforetag... Sedan stannade vi pa en drive-in bottleshop. Helt galet. Ar precis vad det later som. En ol,vin och spritbutik som har drive-in. det maste vara nagot unikt for Australien...

Efter denna unika upplevelse med bottleshop drog vi vidare mot var overnattningsplats i "staden" Kalbarri. Vi kollade in solnedgangen och jag blandade en Rom och cola. Kakade kyckling med nudlar till middag.


    

Dag 2

Upp i arla morgonstund for att besoka en supermarket och kopa flugnat att ha for ansikten (vilken lattnad). Vidare till Murchison Gorge i Kalbarri National Park. Vi tog pa oss vandringskangorna for att promenera den otroligt kravande avndringen pa 1,5 km. Vi kollade pa en form av canyon, bade uppifran och nerifran. Borjade bandra till utkikspunkten for att sedan klattra ner mellan stenarna ner till floden. Det var ganska haftigt med klattringen/vandringen nerfor berget. Rostroda stenar och klippor. Genom nagot som liknade vargklamman fran Ronja Rovardotter.

Den som ville kunde ocksa fa repilera sig nerfor berget 25 meter. Jag gjorde dock inte det. Tyckte det kostade for mycket (30 dollar 170 kr) och jag har ju gjort det forut i Sverige ett antal ganger. Det var sakert mer spannande i Sverige med de hala, slajmiga, klippvaggar jag har repilerat ifran. Mer aventyr liksom.

    

Tokiga av alla flugor hoppade vi in i bussen och akte vidare till natures Window, annu en sten... en klippa med hal rakt igenom sa att man kan se pa utsikten. Mycket tjusigt, men mycket varmt och sjukt mycket irriterande flugor. Argh! Oturligt nog skulle vi ocksa kaka lunch bland alla flugor. Jag at inte sa mycket... Flugor som krop pa allt. Kakade lite av salladen dor den var nastan ointressant for odjuren. Usch, jag ryser bara jag tanker pa det! Juck!

I bussen efter lunch somnade jag av utmattning med flugnatet fortfarande framfor fejset. Snacka om ett de tog musten ur mig! jag hatar flugor! Jag till och med saknar de svenska flugorna for de ar inte lika dryga.

Vi anlande vid Monkey Mia under sena eftermiddagen. Vi bodde pa ett fint hostel ca 75 meter fran den kanda delfinstranden. De flesta som var med pa turen bot om till badklader och sprang ner till stranden. Jag stannade pa rummet och laste nagra kapitell innan jag orkade ta mig for att byta om och ga ner till badet. Badade lite, solade lite, men fortfarande flugor. Inte lika manga men de var fortfarande dar... Jag hade tydligen ocksa missat ett besok av de halvtama vilddelfinerna som simmade runt mina turkompisar. Lite av en besvikelse. Men jag visste ju att jag skulle fa se delfiner nasta dag sa jag var inte sa upprord. Efter en vacker solnedgang forsvann alla flugorna, vilken lattnad!


Vi hade en stor BBQ pa kvallen och avslutade med att bara ner var stora kylbox till stranden for en liten strandfest. Min plan var att kliva upp ur sangen tidigt innan gryningen sa jag gick och lade mig ganska tidigt (runt midnatt)



Dag 3
Borjade som palnerat. jag klev upp halv 6 och lag nere pa stranden ved 6-snaret for att invanta soluppgangen. Den kom och strax darefter kom ocksa delfinerna, de simmade runt mig dar jag stod med vatten upp till knana. En otrolig kansla. De hoppade och lekte och naturligtvis sa vantade det pa dagens forsta delfinmatning.

jag klev upp klockan 6 och tittade pa solnedgangen, sedan kom delfinerna..     Delfin i Monkey mia. De komma sa himla nara...     Massa delfiner

Nar klcokan borjade narma sig 8.30 gick jag bort mit piren for att delta i delfinmatningen. Pa denna plats matar de de vilda delfinerna tva ganger om dagen. Monkey mia och Shark Bay var en gang i tiden en stor fiskeort och dagligen kastades fiskrester ut fran batarna till delfinerna. Sjalva handmatningen borjade for 60 ar sedan nar en kvinna gav en fisk till en delfin som kommit ovanligt nara land. Kvinnan beslutade att hon skulle ga dit dagen darpa och tydligen hade delfinen ocksa beslutat sig for att komma tillbaka. Sedan dess har delfinerna matats dagligen.

Matning     Matning

Det ar alltid samma delfinflock som kommer till stranden for att bli matade. Det ar fyra vuxna honor med sina delfinkalvar som kommer. Bara de vuxna honorna matas (fran 3 ars alder? Delfiner blir ca 30-35 ar) Alla har fatt namn och personelen som jobbar med marningen kan skilja dem at genom att titta pa delfinernas fenor som nastan alla har marken eller skramor efter hajattacker. Flocken bestor endast av honor och ungdjur.

Man kan ju tycka att detta later lite konstigt och att delfinerna blir beroende av matningen. Men mangden fisk de far under en dag ar kraftigt begransad. En delfin behover ca 10 kg fisk/dag. Under matningen far de max 2 KG fisk var. Det betyder alltsa att de maste jaga sjalva ocksa. Matningen sker endast pa morgonen sa delfinerna haller sig ofta ute till havs under resten av dagen. Ibland tittar de forbi strax innan solnedgangen och halsar pa de forbluffade badgasterna. 

Det finns ocksa regler som alla maste folja for att fa vara med vid matningarna, bland annat far man inte klappa delfinerna. Oturligt nog fick jag aldrig chansen att mata nagon delfin. De som arbetar med delfinerna valjer ut nagra stycken som far chansen att mata. Men jag fick en del bra foton i alla fall.

Sedan valde jag att hoppa pa en battur ut pa havet. Jag fick bland annat aka boomnet. Ett nat som ar uppspant bakpa katamaranen mellan de bada skroven. Nar sedan baten axelererar blir det som en bubbelpool och man maste halla sig fast sa att knogarna vitnar. Men det var fantastiskt roligt! 

Vi tog en battur och vi fick bland annat se delfiner     Boomnetting, vi satt i ett nat bakom baten.      det var ganska fint vader....

Pa batturen fick vi ocksa se nagra delfiner som simmade ikapp med baten. Nagon sag en skoldpadda (jag sag bara plasket efter den) och sa sag jag en vansorm som simmade vid ytan. Det var en trevlig men tyvarr ganska kort battur. Sedan var det bara att foroka vanja sig vid flugorna och vanta in lunchen och avfarden tillbaka i riktning mot Perth. 

Hajattack...     Delfin

Pa vagen stannade vi vid Shell beach, en strand med snackor istallet for sand. Men har var flugorna helt galna. Man kunde knappt fotografera for att det var sa mycket flugot. Guiden sa at oss att kolla in stranden och kanske bada fotterna for att vi sedan skulle dra vidare. Den forsta som slangde sig i vattnet var guiden (som inte kopt nagot flugnat for att det var omanligt). Jag hoppade ocksa i for att fa lite frid fran odjuren, men jag beholl mitt flugnat pa. Det sag ganska fanigt ut men utan flugnat skulle jag inte overlevt en enda minut. 

Shell beach     Shell beach     jag badar med flygnat!     Trisst med flugor!

Vidare till Eagle Bluff och Hamelin Pool med de kanda stromatoliterna. En vattenlevande organism som ser ut som stenar/raukar i grunt vatten. Det sags att stomatiolterna skapade det forsta syret pa jorden, sa utan dessa filurer kanske vi inte hade funnits. De vaxer fortfarande (mycket sakta) och skapar fortfarande syre.
 
Stomatoliterna

Sedan for vi vidare mot den farm vi skulle spendera natten pa. Inte for att jag forstod vat farmen var nagonstans. Det fanns en inhagnad med lamor och en hast. Annars var det ett stort garage som anvandes som kok och tva sovbaracker... Ingen fram sa langt ogat nadde. Vi slapp i alla fall laga maten sjalva idag. Vi blev bjudna pa kangaroo-gryta med ris. Ganska gott, men inget speciellt smakade som en kryddig kottfarssas...

Dag 4

Redan turens sista dag. En dag med mycket bussakande ocksa. Vi borjade med att besoka ett annat land - the Hutt River Province. En smatt galen man som beslutade sig for att skapa ett eget land. Eftersom han var kunnig nar det gallde Australiensisk lag haittade han ett kryphal. Han skapade ett eget land och han betalar inte skatt till Australien. Sjalv har han utnamnt sig sjalv till Prins.

Vi som hade vara pass med oss fick en tva stamplar och beviljat visa till landet. han har nagra stora samlingar, balnd annat sedlar fran nar och fjarran. Den mest udda samlingen maste anda vara att han samlar pa pass fran olika delar av varlden. Med hjalp av sin UV-lampa lyste han pa vara pass och avslojade att det minsann finns mer i passet an bara tomma sidor, massor av 'vattenstamplar'. I vart svenska pass kryper det roda kraftor med grona dillkvistar. I andra pass fanns det stadsvapen, byggnader och figurer.

Han har skapat sin egen valuta och har ett eget postkontor med eget postvasende, alltsa egna frimarken.  Prince Leonard var en mycket trevlig och lite udda person och han berattade garna for alla som ville hora pa om hur han gatt till vaga. Drygt 80 ar och fortfarande ung.

Hutt River     Prinsen sjalv visar Antonia vattenstamplatna i hennes pass     Hutt River    Blomma

Utanfor Geraldton dalade vi sista maltiden tillsammans som grupp (sallad...). Och sedan vantade aventyret. jag kande mig som hemma med bradan under armen klattrandes upp for pisten. Den enda skillnaden var att det var 40 grader varmt och underlaget var sand. Dags for lite sandboardning. Jag gjorde fyra ak nerfor backen. Tror att det maste varit en svart backe, det lutade ganske rejalt... Forsta aket var jag feg och satt pa bradan men sedan vagade jag faktiskt sta upp. Det var sjukt roligt och ganska jobbigt eftersom det inte fanns nagon ankarlift...

Sand for sandboarding     Okej, bara att samla sig och fara utfor!     Nu vagar jag till och med sta upp!

Darefter stannade vi pa en wildlifepark dar vi fick traffa en mangd olika djur, bland annat fick vi mata kangaroos och klappa ormar. Vi traffade en av djurskotarna/djurraddarna och hon hade nyligen blivit mamma till en fyra manader gammal kangaroo. Det var det sotaste jag sett i mitt liv. Vi fick storogt titta pa medan hon matade en lilla ungen med nappflaska, den riktiga mamman hade dott i trafiken. Sorglig saga men med basta tankbara slut efter omstandigheterna. wow.

Traffade en liten orm

Med detta i tankarna for vi mot Perth, resan var redan slut...

En bra resa om man tanker bort alla ackliga flugor!

Over and out!



Kommentarer
Postat av: Fjö

Men gud va äckligt!!! Ta inte med dej dessa flugor hem , men ta gärna söta, roliga djur! Kram Fjö som läser så ögonen blöder ;)

2009-03-09 @ 19:59:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0