Adeladie efter 40 h

Framme i Adelaide da efter tva dagar pa tag. Nagot mor med varmt valkomnade av hostellet som kom och hamtade oss pa stationen. Nastan sa att jag inte hann shoppa i souvernirbutiken... Haha. Man maste ju halla alla galna morbroder med reklampennor...

Ja, 40 timmar pa tag verkar ju galet men det var faktiskt ganska trevligt. Satena var skona och maten i kiosken var ganska god. Vi hade ju dessutom egen mat med oss. Smarrigt varre. Vi stannade pa tva stallen under resans gang. I Kalgoori dar vi tog en rundtur med buss mitt i natten. Ganska vardelost eftersom man inte sag sa mycket men vi fick i alla fall natt att gora eftersom taget stannade i Kalgoori i tre timmar. Lite anekdoter fran stadens byggnader och vi fick ocksa kolla ner i ett stort gruvhal dar guld fortfarande utvinns. Dygnet runt arbetades det, darfor fick vi ocksa se lite maskiner med blinkande ljus. Paminnde lite om Slite kalkbrott pa Gotland. Vi stannade ocksa i den overgivna, spokstaden Cook. Invanarna dar lever pa tagen som passerar nagra ganger i veckan. Och det var verkligen en spokstad. Helt tom verkade den...

Mycket foton har det blivit under dessa dagar. Kanske kan ni fa se nagra av dem sedan... Alla blir det dock inte, mamma berattade att hon tittat pa mina bilder fran den forsta manaden som jag skickat hem pa USB-minne och det hade tagit en och en halv timme.

               jag ar ganska besatt av tag... ha overseende

Vart kommande, rullande hostell for tva dagar          Me and Ras      Oken

Saltupplag mitt ute i outback     Bilarna far ocksa aka med     Passerar gransen...      Jag var ocksa med pa taget

     Passerar gransen     Fina taget     

langsta rakstreckan i varlden         

Sova fick vi gora i vara saten. Som tur var lyckades jag och Rasmus roffa at oss tva saten var och kunde darfor ligga ner och sova. Vi kurade ihop oss i vara sovsackar och jag lovprisade Ingvar Kamprad for hans billiga IKEA-kuddar. Vi kopte ju den billigaste biljetten, a red daylightseat. Nast dyraste biljetten kostade dubbelt sa mycket men da fick man i alla fall en brits att ligga pa.

Annika, om du tycker att 40 timmar pa ett tag verkar drygt sa kommer du dana nar du har detta. Taget var komplett rokfritt vilket innebar att alla rokare bara fick roka nar taget stod vid en station. Vi hade tre stopp pa hela resan... Jag tyckte ju sa klart det var skont att slippa stanken...

Sa efter massa timmar pa tag var vi framme i Adelaide imorse. Jag tyckte nastan att det var lite trakigt att kliva av taget. Jag skulle garna aka med de andra linjerna ocksa. The Ghan tex aker genom oknen tvars genom landet forbi alice Springs till Darwin. Loooove to do that!

Vad dagen idag har att erbjuda ar jag lite osaker pa. Kolla in Adelaide centrum kanske. Tyvarr regnar det och jag kanske for forsta gangen far lov att anvanda min regnjacka... Imorgon blir det en vinprovartur. 25 viner ska smakas och som tur ar far vi en lunch ocksa.

Over and out!

Kommentarer
Postat av: ingeborg persson

Hej!

Sänder några rader o hoppas du har det bra...trots allt åkande....är in o läser ditt bloggande..orkar inte allt fast jag är pensionär..Kram från fjällen

2009-03-24 @ 12:05:01
Postat av: Fjö

Fjö hade åkt på taket till kupén!! Inte röka på 40 timmar finns inte...än...Men gärna följt med och provat 25 viner, det är mina semestertakter det!! Öknen hade också varit fränt...Minus 14 idag och et bakslag i våren, plus att jag har golfbollar i halsen, Kesarna får klara sig med Fjö via mail och sms! Kram och pöss Fjö

2009-03-25 @ 06:55:52
Postat av: Barbro

-17 här i morse, i det här köldhålet som heter Noberg, men Mörkret är nog värre burrrrrrrrrr.

Dock är det klar sol idag, så det hinner väl stiga till plus åtminstone på södersidan.

KRAM..........

2009-03-25 @ 07:54:46
Postat av: kim

Hej!

Kul att läsa det du skriver.. läser alla bloggar!

Tack för kort! Ska visa det för resten av gänget på nästa möte!

Ha det bra!

/K

2009-03-25 @ 22:03:48
Postat av: Rebecca

Tjoflöjt! Ser att du överlevde tågresan med bravur =) Hur länge har du tänkt stanna down under då?

2009-03-26 @ 17:24:33
URL: http://rebeccalinder.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag fattar inte hur du pallade... jag tycker de är skit drygt att åka till Göteborg och vad tar de...6 timmar...

Men du e väll lite starkare än mig :)

Puss

J

2009-03-28 @ 12:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0