Adelaide i ultrarapid

Ja, fort skulle det gå sa vi gjode det mesta av våra två dagar i Adelaide. Den dagen vi anlande regnade det nästan hela dagen. Men vi hade det ganska bra i alla fall. Började med att leta oss in i centrum for att kolla in det. Ingen shopping dock. Packningen är redan på tok för tung tyvärr! Jag fick lov att slänga massa saker innan vi drog till Cairns. Det kanns så onödigt! Men som tur är brukar man kunna lägga sina saker i en gratislåda på hostellet och den som tycker sig behöva sakerna får ta dem. Det är bra! Många gånger har jag blivit mätt på mat från den lådan.  

Vi hade fått en liten broschyr på hostellet och i den hittade vi en "walking citytour" som vi bestämde oss for att gå. Vi såg några av citys mest kända byggnader. Efter en förmiddagsfika gick vi på stadens museum (som var tämligen värdelöst!), vi hoppade över galleriet och tag en promenad i botaniska tradgåden. Trots att det är lite fel årstid så var det mycket häftiga växter att titta på. Något som mamma skulle gilla. Vi får val hitta nått liknande här i cairns när hon kommer hit. Vi spenderade nog en timma i parken och trötta i skallen och i benen tog vi omvägen genom centrum tillbaka till hostellet. Dagen hade ju varit lång eftersom tåget anlände till Adelaide så tidigt!

               

               

               

               

Men än var vi inte klara med dagen. Vi tog en tupplur i våra nya sängar och gjorde oss sedan redo för middag. Vi hade fått tipset att gå till en Irländsk pub där en av tjejerna på hostellet jobbade för en pint och ett skråvmål. Det var en mycket trevlig pub med mycket folk trots att det bara var tisdag. Här i australien är alla dagar öl-dagar. Vi kände båda för kyckling så vi testade två olika rätter. Jag tog kyckling med tomat och skinka, m.m. Rasmus valde kyckling i gräddsås med svamp. Vi blev båda mycket nöjda. Om ni åker till Australien och är hungriga så är maten på pubarna mycket god och prisvärd!

På hemvägen stannade vi vid en lugn liten hotellbar med skitcool inredning. Fiskpensparkett på vaggarna och takkronor som såg ut som vitmålade älghorn. De hade också en cool soffa/sittplats, 2,5 x 2,5 meter med ryggstod på tre sidor och ett bord i mitten, där satt vi som kungar med benen spretande rakt ut. Två väldigt trötta kungar dock. Och ölen gick segt att få ner så vi gick hem ganska tidigt. Vi skulle ju upp tidigt för att åka på tur nässta morgon.

Vid 8.30 nästa morgon blev vi uppplockade av vår guide Ross som skulle ta oss med till vindistriktet Barossa valley. Vi åkte genom en vacker  dalgång med träd, vatten och berg på båda sidor av vägen. Första stoppet passade inte riktigt in på vinporvarturen... Världens största gunghäst och en leksaksfabrik där man tillverkade träleksaker. Jag kom genast att tänka på dalahästen i Avesta. Storleken var nog en samma men dalahästen känns större, mer massiv på nått sätt... 



Nästa stopp blev fruktbutiken där de sålde torkad frukt och nötter, ganska värdelöst förutom att de bjöd på kaffe. det behövde jag, höll hela tiden på att somna i bussen. Nästa gång jag aker så långt med tåget ska jag nog se till att ha mist två dagar  att vila upp mig på. Snarrk!

Sedan blev det i alla fall lite vinprovning. Wolf Brass vineri är ett gigantiskt vineri som exporterar den största delen av sin produktion. (Tyvärr verkar det inte som om det finns på systemet hemma... Provade så klart att göra en sökning nu). Vi testade 5 olika viner där på en strukturerad provning där alla provar samtidigt medan de berättar om vinerna.

Vin...     Vin... En hel vagg     Wolf Brass     Volf brass

Dags för lunch. jag hade beställt fisk, Rasmus käkade känguru. Maten var mycket god och det fanns mängder med matisga sallader i sallads buffén. Smask! Till efterrätt hade jag beställt fruktsallad och det var nog tur det. jag skulle nog inte ha någon chans att få i mig något gräddigt så som äppelkakan eller cheesecake.

Snabbt vidare till nästa vineri. Här fick vi också smaka ca 5 viner under en strukturerad provning. Denna vingård var dock mycket, mycket mindre och det kändes lite mer personligt. Hon som höll i provningen var rolig och intresserad av oss besökare. Hon frågade var alla på bussen kom från och det gjorde nog att hon fick sälja några extra flarror. jag höll på att ramla omkull för att jag var så proppmätt men lyckades ändå hålla mig upprätt genom att hålla i bardisken och smaka på de goda vinerna. Som tur så fick vi åka en bit för att komma till nästa vingård med ett stopp på en utkiksplats. Maten hann sjunka undan lite och det var välbehövligt.
Vine     Druvor      Vingard pa ett mysigt winery      Sammre utsikt kan man ha... Pa detta stallet salde de vin for 5 dollar flarran... 25 kr.
Det tredje vineriet var i mitt tycke det bästa. Här fick du bestämma själv vilka viner du ville prova. Så här kunde man prova alla sorter om man ville. De hade också en stor låda med billigare viner, sådanna med sned ettikett eller restpartier med priser på ca 5 dollar flaskan, 30 kr. det var helt i min smak. Jag provade en handfull sorter och fick anstränga mig för att inte köpa något. Vi skulle ju flyga tidigt dagen därpå, min packning tål för tillfället inte ett  extre kilo för en vinflaska. kunde inte ens köpa en flarra för kvällens BBQ heller eftersom men inte fick ta in alkohol utifran in på hostellet. tråååkigt. men förhoppningvis blir det fler chanser.
 
Viskar man i ena anden sa hors det i andra anden av dammen, det ar val i alla fall ca 50-75 meter till andra sidan     Whispering wall.

Vi stannade på den 4 och sista vingården vid 4-tiden på eftermiddagen och jag rundade av med några dessertviner av olika slag. En dag med massa smaker och intryck. Vi styrde snart kosan mot Adelaide igen och blev avsläppta utanför hostellet vid 17.30. Lagom för att jag skulle hinna packa innan gratis BBQ borjade. Vi tog en tidig kväll eftersom vi skulle upp ganska tidigt för att hinna med flyget till Cairns.

Så.... Två dygn smockfulla med aktiviteter... Så det är bäst att spela upp det lååångsamt!

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Jessica

De är tur att du e effektiv :)

Här är det snöblandat regn (mest regn) idag. Så de blir nog till att vara inne och pyssla idag... har du hittat nå pyssel eller billiga pärlor att stilla abstinensen med??

J

2009-03-28 @ 12:24:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0