Kuranda scenic rail

Okej, dags for lite uppdatering. Antar att jag far lov att sitta har vid datorn hela kvallen om jag ska hinna uppdatera er pa allt som hant. Kanske blir det en kortversion eftersom grillning och vin vantar! (Har du grillat vid stugan an Annika?)

For dryga veckan sedan (8 april) tog vi (jag och mamma) oss till Cairns centralstation. Mycket upptagen station och jarnvagspunkt med hela tre avgangar i veckan (Cairns-Brisbane) och sa klart ocksa Australiens svar pa DVVJ - de vackra vyernas jarnvag, Kuranda scenic rail. Vi hoppade pa taget efter att vi kopt vara svindyra biljetter. Som tur var sa fick vi ganska bra platser. Oturligt nog sa log inte vadergudarna mot oss. REGN! Och ganska mycket regn ocksa. Men som tur var sa satt vi ju i vagnar. Tva disellok hjalpte oss sedan uppfor serpentinsparen genom regnskogen och upp pa kullarna och bergen. Nice! Vi hangde ut genom fonstren och tog massa kort pa skog, berg, dis och vattenfall. Trots regnet sa var landskapet fantastiskt. Bergstopparna var inlindade i mjukt dis. Efter ca 1,5h var vi framme vid Barron falls station. Med vacker vy over vattenfallet i barron river. Vi trotsade regnet och klev ut pa perongen. Jag fotade mest loken men ett eller tva klick med kameran blev det ut over floden ocksa.

Train     Tunnel

Bro...     loket     loken

Vidare for vi i ca 10 minuter innan vi anlande Kuranda station. Vi Klev av och gick upp i byn. Det ar en pitoresk liten hala skulle man val kunna sammanfatta det som... haha. Men vi fikade lite och vantade pa att det skulle sluta regna pa oss. Som tur hade vi regnjackorna med oss. Vi tittade i butikerna pa alla turistiga prylar och vi gick runt lite pa marknaden ocksa. Trevligt! Hittade ett par fiskarbyxor som jag nastan kopte med sedan kom pa att min vaska redan haller pa att sprangas. Dessutom har jag ett par fiskarbyxor med mig redan. det ar ju sa man kan borja grata... Materialist, javisst! Buhu!
     Blomma     Aka tag!

Train     loken     Kuranda

Train     Skyrail     Bro

Vi tackade for oss och begav oss ner till floden dar vi gick en promenad innan taget skulle ga. Det regnade men det var mer som ett duggregn nu. Sporegnet borjade lagom nar vi satt oss pa vara platser i taget igen. Yes! Pa vag nerfor berget akte vi som pa rals. Och det var lika vackert nu. Aterigen trotsade vi regnet vid Barron falls och denna gang blev det fler foton ut over floden och vattenfallet som faktiskt var kraftigare av allt regn.

Utsikt     train     Utsikt     loket

Vi atervande enligt tidtabellen till Cairns station och borjade traska mot hotellet. Plask plask! Vi hann slappa lite och glo pa TV innan vi motte Anna-Maria nere pa stan for en trevlig middag i glada vanners lag. Sista middagen innan Anna-maria drog ut pa nya aventyr. Vi kakade pasta pa en skralig restaurang men maten var god och vinet var ocksa gott (Ventricina pa limone ar dock fortfarande min favvo). Vi onskade Anna-Maria lycka till pa farden i osregnet nagonstanns mellan vart hotell ocg hennes hostel och sa var den dagen forbi...