Port Douglas dag 3 & 4

Vi borjade dagen med en promenad upp pa berget och utkiksplatsen. Det duggregnade lite men forhoppningen om att det skulle latta var stor. Utsikten skvallrade om lite lattare moln. Vi sag hela stranden fran utkiken och beslutade att vi skulle trotsa korkodiler och maneter och bada i havet. Dock tankte vi halla oss  innanfor 'stingingnet' som ar som ett avgransat omrade som haller de stora maneterna och forhoppningsvis aven krokodilerna ute... Risk for sma stingers (maneter) finns det tydligen innanfor natet ocksa.

Stranden     Stranden     hamnen

Hamnen          Lagvatten

Sa nar vi tagit oss nerfor berget och tagit en fika pa ett mysigt fik sa gick vi ner till stranden och badade. Det var ganska sa trevligt tills det kom en skur igen, men som tur var sa var den ganska kortvarig.

Resten av dagen spenderades i stort sett pa lite olika stallen. Vi kakade glass och fikade pa olika fik, vi strosade pa stan, gick till hamnen och slappade pa hostellet. Denna fula firre kollade vi in pa kvallen. Den matas varje dag och ar ca 1,5 meter lang. Han heter george the Grouper.

Ful fisk!

Dag 4 i Port Douglas borjade med att vi chekade ut fran hostellet. Vi dumpade var packning i baggagerummet och gick till stadens lilla museum dar vi spenderade en halvtimme. Lagom nar vi skulle ga darifran sa borjade det regna IGEN! Nu ar jag trott pa regn! Men vi fikade IGEN och kompletteringshandlade lite till lunchen. Tillbaka pa hostellet satt vi vid ett bord under tak och kollade pa regnet som oste ner utanfor. Plask plask plask! Vi fordrev tiden med att lasa och losa korsord. Efter lunchen sa gick vi ut pa stan igen. Lite glass kan man ju alltid ata IGEN! Sa mellan tva skurar sa gick vi och hann lagom kaka glassen och ta ytterligare en promenad till en annan utkikspunkt innan det borjade regna igen och vi skyndade tillbaka till hostellet.

Vi hade tur och fick aka med den tidiga bussen tillbaka till Cairns och aterigen var det svenskattligen Magnus som korde bussen. I 140 rasade vi fram langs den kurviga vagen och pa ca en timme var vi ater framme i Cairns och vi fick fast mark under fotterna. Pjuu! Som gradde pa moset stannade vi pa vart hostell forst. Trotta och med ton packning gick vi till vart rum som var mycket fint och bra pa alla satt! Tom TV. Man saknar det ibland nar man bor pa dorm, men det finns ju alltid saker att gora nar man ar har anda.

Ytterligare ett aventyr ar over!
Over and out!

Postat av: ingeborg persson

Hej o hå ..det känns som om mamma blir alldeles slut när jag läser en del av bloggen..snart åker vi ner till Tuva-Li o Alvin..det ska bli kul..nu har dom varit på sin första Marknad..

2009-04-26 @ 12:23:15
Postat av: barbro

Det ar nog inte sa stor risk att jag ska bli trott, det har ar ju normala hastigheten pa vara semestrar, bara att nu har det pagott i snart 4 veckor. Anna far pusta ut och slappa med andra backpackers, nar jag har akt, vilket jag gor imorgon.

Forhoppningsvis, fixar det sig med ett jobb ett tag och da tar hon sig upp i alla fall.