Mer tufft tåg och mer Adelaide i lugnare tempo

(25/6)
Från Alice Springs med The Ghan till Adelaide. Jag fick hjälp av Ferddie att bära min packning från hostellet till stationen vilket jag var otroligt tacksam över. Hade inte orkat gå med allt. Då hade jag fått gå två rundor i så fall. Vi kramades hejdå och jag hoppade på tåget efter att min packning vägdes in. Klarade mig precis under 20 kg på den incheckade väskan. Det var skönt, skulle ju vara lite retliugt om jag skulle vara tvungen att ställa mig där på peongen och packa om!

kamelen är symbol för tha Ghan Tågmöte

Kamelen Lasta

Alice Torr flod Torr flod

Något torrt Här har det också varit ett spår Annan miljö

Gränsen Annan miljö igen I Adelaide regnade det...

vagn Fuktigt i adelaide

(26/6)
Resan gick bra men var ganska händelselös. Turen med Indian Paciffic var mer spännande. Jag undrar dessutom vad Adelaide har emot mig?! När vi rullade in till stationen i Adelaide med Indian pacific för några månader sedan så regnade det.... Och nu när jag rullade in till Adelaide med the Ghan så regnade det... Men kan ju undra. Hur som helst så gick det bra att hitta väskan i virrvarret och jag hann shoppa lite i tågshoppen innan jag blev upphämtad av hostel-bussen. En trevlig tjej som pratade hela vägen till hostellet, samma hostel som förra gången jag var i Adelaide.

Jag fick dumpa min packning på rummet och jag hoppade genast in i duschen och sedan bar det av in till centrum där jag letade på en buss och for ut till IKEA. En köttbullelunch väntade mig och jag njöt i fulla drag. Hade börjat sakna det svenska och efter en tråkig midsommar utan sill kändes det välbehövligt med en riktig lunch istället för alla dessa mackor hela tiden. Jag shoppade också lite i Sverige-shoppen. Det blev choklad, Ahlgrens bilar, kaviar och sill, en riktig svesnka-dag skulle det bli! Jag pratade med en trevlig tant i personalen som berättade om att de skulle ha midsommarfirande dagen därpå. Attans, gratis sill och godisprovsmakning som jag missade. Tydligen hade de en svensk varuhuschef som ordnade med festligheterna.

Men jag for tillbaka till centrum igen och började förbereda för mig egen svensk-afton med sill och potatis på menyn. Det blev en liten tur till marknaden där jag köpte lite salladslök (i brist på gräslök) och potatis. Ägg och gräddfil shoppade jag i mat-affären. Ni kan ju tänka er hur väl den måltiden smakade....

Mer om Adelaide kommer inom kort!

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Härligt att höra Anna! Och du kommer väl hit på lördag förstår jag? ska bli så kul att ses och babbla lite! Kram!

2009-08-24 @ 20:13:44
URL: http://rebeccalinder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0