Port Adelaide på järnvägsmuseum

Dag 2 Adelaide (27/6)
Dagen till ära bestämde jag mig för att fara ut till Port Adelaide som ligger ungefär 30 minuters färd med buss från stadens scentrum. En liten mysig stadsdel med hamn och en massa museum och små affärer. Största anledningen till min tur dit ut var järnvägsmuseet. Så efter en smarrig macka och en kaffe gick jag dit.

vatten Glenelg

Fyr fyr

Precis innanför grindarna gick det ett litet turtåg som körde ett par varv runt hela anläggningen och det var en bra början eftersom man kunde se vad som fanns på vilken plats på utställningsområdet. Andra gången jag fick åka efter ett ånglok på denna resan till Australien. Ångloket var dock ganska litet, i loket fick det plats endast en lokförare och kålaren fick kola medan loket stod på stationen...

Efter tågturen gick jag in i den första lokhallen. Där fanns allt från ånglok till disellok och vagnarn var allt från första klass till godsfinkor. Jag fick lära mig mer om tågtrafiken i Australien som inte ells ser ut som i Sverige. Jag fick också veta lite om hur de gjorde när de byggde alla dessa järnvägsspår genom öknar och vildmark.







Bil på räls vagn Tåg

Tåg Tåg Järnvägsmuseum



Mitt i alltihop kom det ett gäng ungar instormande på museet, det var tydligen ett helt barnkalas som kollade på tåg och det här stället passade verkligen för alla åldrar. Det fanns spel och lakar och man fick kliva upp på nästan alla tåg och vagnar.

Nöjd med dagen gick jag en liten promenad innan bussen tillbaka till stan skulle avgå och väl tillbaka i Adelaide City käkade jag en hamburgare och tittade på stadens kvällsljus.

Ljusvägg i centrala Adelaide

Mer om Adelaide kommer inom kort!

Over and out!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0