Cairns city

Vi tog en tur i Cairns idag, började mitt i centrum och gjorde en snabb vattenshopping på matbutiken innan vi styrde kosan mot Cairns central där stationen och ett shoppingcenter ligger vägg i vägg. Men ingen shopping där heller, vi sökte oss in dit på grund av luftkonditioneringen. det är lite varmare här uppe an nere i Perth och Adelaide...

Tog en fika och läste lite i turisttidningarna och backpackertidningarna. Vidare mot en tursitinfo där jag plockade på mig en massa tidningar, broschyrer och flyers. måste ju hitta på något när mamma kommer hit snart.

Sedan gick vi till den stors fruktmarknaden som har öppet från torsdag till söndag. De har mycket billig frukt där, det kändes som en lättnad för mig eftersom frukten i Perth var så dyr. Allt på Västkusten är dyrare än här på Östkusten. Det kanske är för att Västkusten är lite mer isolerad. Vi tog lite enklare lunch där och shoppade sedan frukt för fulle muggar, ananas, mango, drakfrukt, vindruvor.....

Turen gick vidare till the Lagon som är en stor publicpool. Här i Cairns centrum finns ingen badstrand och dessutom finns det en massa läbbiga krokodiler överallt så man vill inte bada här... Det var ganska varmt men eftersom vi inte hade några badkläder med oss så satte vi oss bara i skuggan och vilade lite. Pust! Som sagt, varmare här. Vi ringde till julia, men hon skulle jobba i ytterligare tre timmar. Vi bestämde att vi skulle leta påa en park med skugga och bara hänga där tills Julia slutade jobba. Sagt och gjort, vi hittade en passande gräsmatta för ändamålet och där låg vi sedan resten av dagen. Jag sov till och med en stund.

Nu sitter jag framför julias dator och njuter av det faktum att det finns å,ä och ö! Jag är ensam här, de andra beslutade att gå på bio. Tråkmånsen Anna orkade inte följa!

Kul att höra av fler av er i Gästboken också! Välkommen till Kim med familj och Gyösh (jag är hemskt ledsen men det är förbjudet att ta med jord, frukt och växter från landet, så jag kanske inte kan ta någon snad till dig, kanske kan jag smuggla ut en liten påse). 

Jag är också så glad att höra från mamma, Rebecca, Petra, Yvonne, Ingeborg och Fjö så ofta!!!! Kul att höra om kalla sverige med -17 i norberg och säkert ännu kallare i Mörkret?

Over and out!



  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0