18 meter blev 30 meter

Dag 1
Tidig lordagsmorgon, klev upp 05.50 och packade iordning mina sista prylar och dumpade nyckeln till hostellet i nyckelinkastet. Knallade de tva kvarteren till Pro Dive shoppen dar vi skulle traffas 06.20. Jag skrev in mig och flyttade ut min box med bcd, grodfotter och vatdrakt m.m. till lastbilsflaket. Sedan var det bara att hoppa in i bussen och dra ner till hamnen dar vi skulle borda m/s scubaroo. Dar vantade frulle med frukt, brod och kaffe som smakade som bryggkaffe! Inget pulverkaffe. Ja!

Med pa baten var forutom vi nyborjade ocksa ett gang dykare som gick advancedkursen och nagra openwater divers (samma utbildning som vi skulle inneha efter fyra riktiga dyk) som hangde med for att fa dyka i dagarna 3. Bland dem fanns bland annat Johan och Sara fran Stockholm/Vasteras. Kul! Nagon att snacka svenska med! Brukar inte vara helt vanligt nar man ar ute pa tur. Australien kryllar av svenskar men det verkar som de aldrig aker pa tur... Givetvis hade vi en besattning pa baten ocksa, och vara instruktorer.

Sa lamnade vi Cairns hamn. Vi fick en sakerhetsgenomgang av Tristan och en av vara instruktorer, den galne  Steve delade ut hytter at oss. Jag hade supertur och fick en cabin helt for mig sjalv! Jag kunde alltsa stoka ner sa mycket jag ville!

Mina surt forvarvade 9 dollar spanderade pa sjosjuketrabletter var guld varda! Det var skumpigt! Men ut pa revet kom vi... Jag spenderade mesta av tiden uppa pa toppdecket dar jag hittade en mysig liten soffa. Val framme sa fick vi open water elever en genomgang tillsammans med vara respektiva instruktorer. Jag var med i team Dave. Forsta dyket skulle bli ett duk for traning att halla oss pa ratt kol och med lagom mycket luft i dykvasten. Vi skulle ocksa gora nagra skills sa som att fylla masken med vatten och tomma den genom att blasa ut genom nasan. Vi borjade men att forbereda var utrustning och gora buddycheck. Jag var fortfarande Karens Buddy.

Dags att gora ett gigant stride, fylla dykvasten och ge okej till baten. Sedan holl vi oss fast i ankarlinan i vagorna for att vanta in de andra for att sedan sakta ga ner under ytan tillsammans. Och visst pirrade det lite i magen allt. Hur skulle man komma ihar alla viktiga detaljer? Men det gick finfint! Upp kom vi valbehallna och snart fick vi avnjuta en valbehovlig lunch. Lara oss skriva loggbok var nasta steg, lite klurigt eftersom man ska rakna massa komplicerade tabeller for att veta hur langa man kan dyka nasta gang utan att bli sjuk...

Dagens andra dyk var mest ett nojesdyk for att Dave skulle se hur vi klarade oss i vattnet. Han visade oss bland annat tre skoldpaddor och wow, om jag ville hade jag kunnat rora dem. De var inte alls blyga. Vi fick gora nogra skills ocksa. Bland annat fick vi visa att vi kunde kontrollera flytkraften med hjalp av vara lungor, andas ut/andas in sa vi sjonk/flot genom att andas. Tro det eller ej, vi kom upp denna gang ocksa...

Innan middagen fick vi hoppa i vattnet for en snorkeltur. Jag tog med kameran men det blev inte sa bra bilder eftersom det var ganska hoga vagor sa vi sag inte sa mycket. Vi sag dock en 1,5 meter lang napoleonfisk. Efter att jag svalt hela havet for att frivilligt hoja saltnivan i mig kropp (yeah right) kravlade jag mig upp for trappen. Medan de redan fardiga open water dykarna forberedde sig for nattdyk gick vi igenom dagen med Dave och han gav oss tips om hur vi skulle bete oss under nasta dyk, tidigt nasta morgon. Han berattade ocksa vad vi skulle gora under nasta dyk. Vi fick antligen lite tid att logga vart andra dyk och sedan vila lite innan middagen. Vi avslutade kvallen ganska tidigt. Vi var ganska utmattade efter alla nya intryck. Sa innan 22.00 lag jag i mig sang och lat mig vaggas till somns av vagor och skvalp mot skrovet.

Klurigt     Slamkrypare    

Jattemussla     Sverigefisk?     Korall

Napoleon     Massa sverigefiskar

Dag 2
Upp i gryningen for att dyka vart tredje open water dive. Nagra skills, bland annat skulle vi ta oss ner utan att anvanda forankringslinan. Gick bra det ocksa. Vi fick ocksa ova oss pa att gora en noduppstigning fran ca 5 meters djup....Latt utsvultna kom vi upp efter ca 35 minuter or att inta en frulle med frukt, toast, mackor, agg, bacon m.m.

Fix med mat     Tanja och Karen (t.h.) som var min buddy

Och inte fick vi ta igen oss sa lange inte. Snart dags att hoppa i den ackligt kalla vatdrakten igen. Men sa ort vi var i vattnet igen sa tankte man inte pa hur besvarligt det ar att fa pa sig utrustningen. Detta, vart sista dyk med instruktor. Coolt! Snart skulle vi ha beviset i handen! Vi gjorde lera skills, tog av oss masken under vatten och tomde den och tog av oss dykasten uppe pa ytan och tog den pa oss igen (mycket ta av och satta pa igen). Men nu var vi klara, certifikatet fixat. Jublande kampade vi ss upp for stegen. Nu fick vi gora som de andra open water dykarna och lamna forstasteget liggandes pa tanken. Whooop, whooop!

Efter lunchen fick vi vara cert hogtidligt utdelade (eller de tillfalliga bevisen, det tar 2 manader att fa det riktiga beviset hem till brevladen i Sverige...) av vara instruktorer. Nu far vi klara oss sjalva tillsammans med vara buddys! Ner till 18 meter ar vi valkomna att dyka... Sa nagn timme senare gjorde vi oss klara igen jag och Karen. Vi skulle utorska formationen Musse Pigg (ni kan ju gissa hur den sag ut). Jag hade kameran i hogsta hugg och vi fick se massa vackra firrar. Dck inga hajar eller skoldpaddor. Men or att vara det forsta dket pa egen hand var det mycket bra!

Genomgang av dykplatsen     Vi gjorde det!     Vi gjorde det!

Team Dave     Team dave     Plaskig bat....

Dykis     Kan du se Doris?     Konstig vaxt  

Gras     Annemonfick     Mussla

Fejknemo     Korall     Korall 

          Buddy

Kvallen hade nattdyk pa schemat, vi som nyligen blivit open water divers fick ett erbjudande att bli adverntures divers... Vilket betyder att man far ga ner till 30 meters djup och gora nattdyk utan instruktor. Klart att jag ville det! jag och 6 pers till hakade pa... Detta betydde att vi under nattdket hade nagra skills att genomfora under dyket ch innan vi fick hoppa i skulle vi ga igenom lite teori.

Sa dags att orbereda nattdyket. Pa med plaskblota vatdrakter igen och buddycheck. Extra utrustning sa klart: ficklampa. Dags att hoppa i, vi gick ner till denna annorlunda varld. Inte alls som att dyka pa dagen, men inte alls sa kolsvart som man kunde tro. Denna gang gick vi ner med ScubaSteve som instruktor. Vi fick se massa coola saker. Vi fick traffa skoldpaddan Bruce som var nastan 1 meter lang oh vi fick se massa grey reef sharks! Vi sag massa firrar bland annat sag i en lionfish, ser ut som en orange och vit orkide och ar giftig, sa se men inte rora. Tyvarr sa tog min luft slut sa vi fick lov att ta oss upp till ytan igen. Sa var det aventyret slut! Men mer vantade. Efter lite kvallsfika var det bums isang! Jag somnade pa tva roda.

Dag 3
Upp annu tidigare idag! Och nu skulle vi ner djupt, 28 meter vantade oss... Vi hade en genomgang tillsammans med Steve och han gick igenom allt det viktiga vi maste tanka pa. Nar man kommer ner sa langt blir man snurrig i skallen, man far en typ av narkos som kommer pa ett visst sjup och forsvinner lika fort nar man kommer upp over det djupet. Steve berattade nagra roliga historier om vad han hade varit med om, bland annat om en kille som plockat ut regulatorn (andningsmojen) och forsokt att mata fiskarna med luft. Man kanner sig lite full och vet inte riktigt vad som ar upp och ner pa det sjupet. Darfor ska man alltid vara minst tva nar man dyker sa djupt. 

Sa nedat bar det, Sakta sakta 10.....12.....15.....17....20....25........28 meter. Dar nere fick vi leka med firrarna som gillade Steves tva tennisbollar (som var helt platta pga den komprimerade luften i dem pa det djupet) Vi fick rakna sekunder ocksa, upp till 20 skulle vi rakna ch vi hamnade alla pa langt over 30... Sa lite knapp blir man allt, aven om vi klarade ss ifran missoden som att plocka ut regulatorn.  Pa vagen upp fick vi se baracudor och en skldpadda. Lyckan var total... Vi gjorde ett sakerhetsstopp och jag fick anvanda reservtanken som hangde under baten. Maste ha stora lungor... Hog pa livet kravlade vi oss upp for stegen och upp pa baten.

Nu fick vi vila oss! Behovlig vila, pa det djupet blir man helt slut! Vi fick hoppa over ett dyk eftersom man kan blir sjuk om man inte gor ett tillrackligt langt stopp. Vi deckade alla pa soffan i salongen. Snark!

Sista dyket var efter lunch och i kursen ingick att artbestamma fem fiskar och fem koraller, inte sa svart och jag tag med mig kameran ner pa djupet (som var mycket grundare nu). Steve guideade oss och under detta sjup kunde jag lugnt koncentrera mig pa att kolla mig omkring, inga skills eller natt sant. Tog lugnt kort och kikade pa firrar. Jag fick syn pa en white tip shark! Bilderna blev forvanansvart bra! Nojda och trotta klattrade vi ater upp pa baten igen och nu var aventyret snart slut...

konstig...     Golfboll     Konstig sjostjarna

Undervattensvarld     Konstig sjostjarna    

Korall     Konstig     Tom jattemussla 

Nemo     nemo     Nemo

Fejknemo     Nemo     Nemo
Nemo     Dykarn     Fejknemo

Dyk...     Nemo     Nemo

Bara lite fika och sedan bar det av hemat, mot cairns igen. Sorgligt! Vi sa hej da utanfor dykshoppen men mottes nagra timmar senare pa en pub dar vi kakade lite och drack ol. De flesta av oss gick vidare till Wolfshed som var battre denna gang an sist jag och Anna-Maria var dar. Jag sa tack och hej till den basta buddyn jag nagonsin haft, Karen, utanfor mitt hostell. Sa var det aventyret slut. Massor av erfarenheter rikare och redo far nasta....

Idag, tva dagar senare kanns det fortfarande som om jag ar ombord pa baten, hela varlden gungar!

Pro Dive     Motte en bat     Regnskog 

Ganget     Kust     Det blaaser!!

Hemat

Over and out!



Kommentarer
Postat av: barbro

Det ser lite halvmulet ut på bilderna från båten, men det kanske inte gör så mycket om man inte vill ligga och bränna hela tiden. Måste ni ha stingersuit under våtdräkten nu också ?.

2009-05-13 @ 11:36:08
Postat av: Anna

Babs- Vi behovde ingen stingersuit. Vi hade vatdrakter med langa ben men korta armar. Och de var mer ordning pa denna baten. Alla som var med ombord hade en egen plats med en stor plastlada under satet dar vi hade vara dykgrejer

2009-05-14 @ 02:27:28
Postat av: Anita Fornstedt Gretander

Hej "Lilla Anna" och välkommen hem till gamla Svea.

Vilket äventyr du varit ute på, verkar helt fantastiskt för en tant som jag.

Hoppas att du hittar något meningsfullt till hösten härhemma. Blir det kanske KES?

Kul om du har tid att höra av dig framöver.

Jag kan ju skvallra om Lars t ex.



Kram

Anita

2009-08-06 @ 13:49:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0