Dag med dyk

Borjade dagen i klassrummet med massa genomgangar och sakerhetssnack, vi fick skriva nagra sma test som var latta bara man lyssnat pa lararen och kollat in videon. Var larare heter Steve och ar helt galen!

Efter lunch fick vi hoppa i poolen och simma vara 200 meter och flyta/tramap vatten i 10 minuter, alla klarade testet. Sedan borjade vi trixa med att satta ihop utrustningen. Dar var dykvasten, regulatorn, luftflaskan, viktbalte, manometer, alternativ luftkalla osv... och sa vidare. Vi fick satta ihop och ta isar ca tre ganger innan lararen var nojd. Dags att grabba tag i en buddy (dykkamrat) eftersom man alltid dyker tva och tva. jag parade ihop mig med Karen fran UK. Sedan hjalptes vi at att lyfta pa oss vastarna med den 15-20 kg tunga packningen. Inte lika enkelt som med en hajkpackning som man bara kastar over skallen for att fa pa sig. Sedan knappa, spanna och grejsa. Hoppa i!

Buddycheck (kolla att kompisen har allt pa ratt stalle) gjorde vi nar vi stod i vattet for att det skulle bli lite lattare at ryggen. Man kollar:
Bruce - BCD som ar vasten och dess uppblasningsanordning
Willis - Weight, vikterna ska sitta pa pa ratt satt och at ratt hall.
Ruins - Release alla spannen, tva over axlarna, tva runt magen och ett runt dykflaskan.  
All - Air, funkar luften som den ska, regulator och alternativ luftkalla.
Films - friend, slutlig kolla i ovrigt pa polaren, ser allt okej ut, inga losa tampar?

Hihi....

(Ps, nu spelar de Ace of Base har pa hostellet)

Sedan fick vi prova att andas under vatten. Coolt! Vi gjorde massor av ovningar. Tomma masken fran vatten (under ytan). Tomma regulatorn (andningsmojen) fran vatten (under ytan. Dela luft med polaren. Ta av, tomma och satta pa masken under vatten. Och mycket mycket mer.

det roligaste och mest laskiga var nar vi fivk ga ner pa 4 meters djup och de skruvade av luften for oss for att simulera hur det kanns om luften tar slut. Nar vi visade tecknet for luft slut skruvade de pa igen. Sedan fick vi ova pa att dela luft igen och sedan ta oss upp till ytan pa ett sakert satt medan vi delade luft.

Nu ar jag helt slut och skulle vilja krypa ner i sangen. Far kramp i armarna av att skriva... Men tyvarr blir det inte riktigt sa. For det forsta var jag ju tvungen att uppdatera er lite pa mitt liv och sedan ska fick vi hemlaxa.... ! Har gjort halva och ska snart fortsatta med andra halvan. Sedan hinner jag forhoppningsvis lasa lite i en vanlig, hederlig , svensk deckare innan det blir dags att sussa.

Middag kakade jag pa favvopastastallet, limone a la cairns. Tyckte jag fortjande lite beloning och jag orkade verkligen inte laga natt sjalv.

Imorgon ska jag upp annu tidigare...

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Barbro

Jasså, det blev pastastället igen, dessutom är det ju närma dit nu.

Hoppas att det inte blir för mycket vågor bara , när ni ska iväg ut och sova över. Du får väl köra tricket med hörselpropp i ett öra, dessutom är ni nog trötta så att ni somnar av utmattning.....

2009-05-07 @ 16:28:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0