Scary boattrip

Var 2-dagars resa ut pa great barrier reef blev inte som vi forestallt oss. Efter vagor och skum i tva dagar star jag antligen pa fast mark igen! (mamma ar nog just nu i luften pa nag till London). Har foljer ett kort referat av strapatserna.

Dag 1
Vi blev hamtade vid hostellet och korda till researrangorens kontor dar vi fick stalla oss i en ko for att betala "revskatt". Kande mig mer och mer stressad eftersom jag horde hur nan borjade prata i det rummet dar vi skulle fa en genomgang. lagom nar vi var klara vid betalningsdisken sa var prataren ocksa klar inne i det andra rummet. Sa utan information sa lyckades vi i alla fall hamna pa ratt buss och blev skjutsade till piren dar baten skulle avga.

En militarbat motte oss pa vag ut ut cairns hamn     Dessa hangde efter militarbaten

Och ut pa havet for vi en en liten skruttig bat och som stank avgaser och dar man inte kunde prata pga allt ovasen. Shit! Inte bra. Nar det sedan borjade bli varre och varre sjogang var det bara att be till gud. Sedan var det sa proppfull med folk ocksa. Jag madde illa, mamma madde illa (mamma som aldrig ar sjosjuk!!!!). Efter en helvetesresa var vi i alla fall framme vid den stora baten dar vi skulle overnatta. Alla fick hoppa over till den och sedan var det sammling och genomgang pa ovre deck.

Dar gick de igenom massa regler och praktiska saker. Oturligt nog sa pratade de inte riktigt sa hogt som de skulle behova. Jag horde ungefar halften av vad de sa. Sedan fick vi en liten rundtur pa baten och blev visade till vara hytter. Och dar fanns det inget att klaga pa (typ det enda vi inte behovde klaga pa.)

Efter lunch blev det dags for snorkling. Vi fick med oss en guide pa forsta turen men det var sa vansinningt stromt, mycket vagor och langt att simma. Vi blev helt slut bada tva. Val framme vid de grundare delarna fick vi i alla fall se en fel spannande saker. Skoldpaddor, sjogurkor, Nemo och andra fiskar. Halvt utpumpade kom vi i alla fall tillbaka till baten.

Pa eftermiddagen var det ater dags for snorkling. Denna gang hade de dock flyttat baten och det var inte lika langt att simma. Vi blev ivagslappta utan guide denna gang. Nagot nervosa och med fruktan for vara liv gav vi oss av. Men allt gick bra och just detta dyk var det som var resans basta. Fick nagra undervattensbilder med kameran ocksa.

Efter en mycket god middag bestaenda av stek, potatis, sas och pumpa gick vi latt utmattade till sangs.

over stora barriarrevet

Dag 2
Vi blev purrade i gryningen 05.45 for forsta dyket/snorklingen som vi inte ville vara med pa. Anda skulle de tvinga oss ur sangen och skriva pa natt papper, sakerhetsforeskrifter skyllde de pa... Vi fick i alla fall ganska god frulle och efter det sa var det dags att hoppa i plurret igen. Denna gang hade vi ater flyttat pa oss och jag och mamma hittade inte ens till revet. Helt onodigt alltsa.

Innan var bat skulle tillbaka till fastlandet gjorde vi ett sista forsok att snorkla igen. Och denna gang gick det hyfsat bra. Vi fick se en del fiskar och koraller. Men nar vi val fick borda var helvetsesbat igen kande jag anda en liten lattnad. Tva timmar senare stod vi ater pa fast mark (aven denna resa var skumpig) och ytterliagare en timme senare var vi pa hostellet.

Lite av revet ser man under ytan

For mig sa gungade varlden fortfarande. Mamma hamtade sig snabbare an jag. Men vi tog oss ner till vart nya favvopastahak (pe denna sida ekvarton) och mofflade i oss pasta och drack lite vin. Med magen spretade at alla hall tog vi en liten promenix pa stan for att sedan krypa till kojs.

Sa man skulle ju kunna saga att vi betalade 250 dollar var (ca 1300kr) for ett bra och ett hyfsat "dyk" pa revet...