Sydney på fem dagar

Sydney dag 1 (30/6)
Hoppade på bussen ut till Adelaides flygplats. jag hade gott om tid innan planet skulle gå så jag tog en fika och läste i väntan på planet. Allt verkade stämma med tidplanen och jag fick kliva ombord på planet i rätt tid. Flygresan gick bra och när vi landat fick jag tillbaka packningen utan problem. Sydneys flygplats var enorm. Som tur var så visste jag vart jag skulle. Bruce hade berättat om snabbtåget in till city. Bruce, som en gång för ca 30 år sedan bodde hos mamma i Sverige en vecka. Nu var det dags att bjuda igen. jag skulle få bo hos Bruce och Anne och deras familj under min vistelse i Sydney och mina sista dagar i Australien.

Hoppasde på snabbtåget och åkte i ca 10 minuter (för hutlösa 16 dollar) och klev av vid norra stationen. Efter mycket trassel och släpande på väskorna hittade jag till baggageförvaringen. Checkade in mina stora väskor och lättad över att slippa tyngden skulle jag kolla in lite av city. Men vart skulle jag? Hm... Hur kom man in till själva city? Jag frågade mig fram och köpte en veckobiljett och lyckades hoppa på tåget till sydneybron och operahuset. Och vilken syn. Jag vandrade runt i hamnen och kollade på det som man ska kolla på. Tog en massa kort och kollade lite i butiker.

Bron



Luna Park

Sedan hoppade jag på färjan som gick till Darling harbour. På vägen passerade båten Luna Park, det lilla nöjesfältet med sin karakteristiska portal. Den leende gubben mellan de två tornen. Foto, foto... Darling Harbour, som hämtad ur framtiden. Tåg som går på skenor högt upp i luften, nya byggnader blandade med gamla. Proppfullt med en massa båtar och mycket folk.

Darling harbour



Sedan promenerade jag in mot själva centrum. Det var tjusigt värre. Prada, Hermes, Gucci och andra fancy shops. Inget som jag hade råd med. Men jag hittade ett mysigt fik och tog en kaffe och muffin. Skönt att ta det lite lugnt. Klockan började bli ganska mycket och efter mycket om och men så lyckades jag hitta tillbaka till tunnelbanan. Jag lyckades dessutom hämta ut min packning på norra stationen och hoppa på rätt tunnelbana mot Turramurra där familjen Tanner bor. När jag kom fram så ringde jag som utlovat till Bruce som kom och mötte mig vid stationen. Jag fick komma upp en stund på hans kontor och sedan åkte vi hem till familjen Tanner där Anne (frun) och Lochlan (yngsta sonen) tog emot. Jag fick bo i Ruths (utflugen dotter) rum med rosa överkast och glitterkantade sängkläder. Vi såg lite på TV och käkade lite middag. Anne frågade vad jag ville göra i Sydney och vi kollade på lite broschyrer. Skönt att äntligen få bo i ett rum helt för sig själv!

Dag 2 (1/7)
Jakten på Paddys market började efter att jag lagt ner planen på att besöka powerhouse museum denna dag. De kartor som jag lyckats roffa åt mig var lite konstia men efter mycket slit lyckades jag tillslut hitta den stora hallen där man köpslog till höger och vänster. Jag shoppade loss på ett gäng stubbieholders som skulle med hem till Svea för allmän utdelning till mina nära och kära.

Efter mycket om och men hamnade jag tillslut på ännu en wildlifepark nere i Darling habour. Där fanns nästan alla australiens djur, allt från koala till kokkaburra. Fjärilsrummet var trevligt. Hundratals fjärilar som mer än gärna slog sig ner på besökarna. Här nedan kan ni exempelvis se bilder på fjärilar som sitter på huvudet på en flicka och även en bild med en fjäril på min hand. Jag gick också på ett par olika "djursnack" med ormar och koalor. Det coolaste var nog ändå koalorna som hade små koalaungar.



Groda





När jag åter kom ut i friska luften tog jag en promenad i Darling Harbour för att sedan åka till Turramurra och familjan Tanner igen.





Dag 3 (2/7)
Dagen till ära åkte jag in till centrum och gick på powerhouse museum. Jag trodde att det skulle vara lite som Tom Tits men det var mer som Tekniska museet. Men det var inte illa det heller. de hade en himla häftig ljusshow i en av utställningshallarna och i designutställningen hade de ett "svenskhörn" med bland annat glas av Kåge m.m. Stax efter lunchtid hade jag kollat igenom alla tre våningarna och det kurrade i magen. Jag gick därför till caféet för lite lunch. Ute på gården fanns det en himla massa barn, tydligen var det någon typ av skollov i antågande och många klasslärare hade fått den briljanta idén att göra ett studiebesök sista dagen innan lovet började. Men jag hittade i alla fall ett bord där jag kunde slå mig ner i lugn och ro. Efter välbehövligt käk drog jag vidare in till stan igen.

Solnedgången över Darling harbour var slående så jag beslutade att jag skulle åka ett varv med skyrail. Järnvägen som går uppe i luften. Fönstret var lite konstigt så det var svårt att fotografera igenom det men jag gjorde några tappra försök. Det ärdärför det ser ut som om det regnar på vissa bilder, men det är alltås bara fönstret som är i vägen. Därefter tog jag åter pendeln tillbaka "hem".

Darling harbourVy från skyrail

3/7














4/7





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0