Helg i Rättvik

En intensiv sådan... Med massa pyssel och många skratt.

Vi klev upp i gryningen för att käka frulle, vi blev upphämtade vid 07.00 och åkte sedan mot Rättvik. Väl framme var det lite fika och sedan samling i gruvan (lokalen heter så...) för "välkommen" och gruppindelning. Jag och Jessica slöt upp med de nio sladdertackorna i vår grupp och gick till Arbogarummet där vi hade en liten genomgång och sedan var det bara att börja pyssla.

Japansk flätning stod på schemat för de flesta. Det flätades snoddar för fulla muggar. Några knöt vänskapsband också. Ett annat gäng sydde nya saker av gamla sker.

Jag och Jessica simmade mot strömmen och gjorde inte riktigt det som stod på programmet. Jessica hade hittat japansk flätning på nätet. Hon sydde en halv miljard tygremsor som hon sedan flätade ihop till ett mönster. Det blev tillslut ett stjärnmönster i lila och svart. Mycket snyggt! Bra jobbat Jessica.

Jag gav mig på brickbandsvävning. Man spände upp varp genom fyrkantiga brickor som man snurrade i en viss ordning samtidigt som man vävde. 12 brickor, 48 varptrådar och ett antal timmar senare hade jag ett dekorativt band. Coolt! Och jag lyckades klura ut hur varpen skulle träs på helt själv!

Detta sysslade vi med i dagarna två. Massa mat mellan varven och lite andra äventyr. På lördagskvällen kom Martin från Falun och hälsade på. Vi gick runt till de andra kurserna där fliten var stor på de flesta hållen.

På söndagen var vi morgontrötta men lyckades ta oss ner till frullen för lite energipåfyllning och sedan var det kursdags igen.

Efter lunch körde vi sista kurspasset och samling i gruvan för "hejdå, vi ses nästa år" Kina och Annika avtackades för visat mod under de senaste åren. Man måste vara ganska modig om man ska våga ordna kurshelg i Rättvik.

Trötta men inspirerade åkte vi hem mot Hedemora igen. Där fick jag lite gott fika och sedan hoppade jag in i blå faranskutten för att köra hem till Västerås. Väl hemma lite mat och chill i soffan. Helt slut!

Over and out!

Kommentarer
Postat av: Barbro

Ja väva band, det skulle mormor ha gillat, även om hon vävde sina i en bandvävstol.

2010-01-26 @ 17:19:33
Postat av: Anna

Ja, mormor skulle nog tycka det var kul! Men jag har ju vävt på bandvävstolen också! Nu har ju åter lärt mig att nålbinda också... Fick veta att det var ganska enkelt att göra egna mönster i brickbandsväv också.

2010-01-27 @ 10:59:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0