Cape trib

Dagen efter plaskblota-tagakar-dagen var det annu en ganska regnig dag. Vi gick ner till Stan for att anvanda Internet pa Peter Pan (backpackerresebyra - billigt, billigt Internet) for att hitta en campervan eller hyrbil at oss for var lilla roadtrip soderut. Det gick INTE! Vi letade och letade och ringde och ringde men det verkade som om alla bilar och campervans (typ liten husbil) var uthyrda. Shit! Det ar ju pask! Alla i hela australien skulle tydligen aka ut med hyrbil. Efter ca tre timmars tappert forsokande (skam den som ger sig) krop vi pa knana fran till resedisken och bad om hjalp.

Men inte ens de kunde hitta en bli at oss till den dagen vi villa ha den (langfredagen). Vi fick fick noja oss med att boka in en tur upp till regnskogen pa cape trib (2 dagar) och en vistelse i Port Douglas (3 dagar) istallet. Bilen bokades in efter den trippen istallet. Suck och ston! Men hur som helst ville vi se Port Douglas och resan till Cape Trib fick vi se som en bonus.

Resten av dagen spenerades strosande i stan (inte for att det var sa mycket kvar av dagen...)

Langfredagen skulle bli en mycket lang dag. Vi klev upp 06.00 for att packa det sista och kaka lite frukost. Bussen hamtade upp oss utanfor hotellet och sa bar det av mot cape Trib. Vi hade nagra stopp pa vagen. Bland annat tog vi en regsnkogspromenad och en Krokodil safari pa floden. Krokodilerna lyste med sin franvaro. Pga det kraftiga regnfallen sa var det sa hogt vatten i floden att krokisarna holl sig langt under ytan. Vi fick dock se tre sma babycrocs som satt och solade sig. Som tur var! Vi slapp regnet ocksa! For en gangs skull...

Green tree frog     Vi sag nagra crocs     Akta for krockisarna!

Framme i Cape trib slappte de av mig och mamma vid ett spa hotel. Va? Vi skulle ju inte bo dar. Vi hade ju bokat in oss pa ett hostel men hade dubbelrum vid poolen (det dyraste rummet de hade). Men de sa att hostellet var stangt for tillfallet och vi hade blivit uppgraderade till hotellet. Vi slapade all var skittunga packning till stugan dar vi skulle bo och dom av var forvaning nar vi hittade tva brittiska karlar i rummet dar vi skulle bo och at oss fanns bara en vaningssang kvar att sova i. Vi som hade bokat ett eget rum for att fa sova sjalva! Efter mycket skall och gnall vid receptionen fick vi tillslut en egen liten stuga. Tack och lov. Men den lag ju langt fran poolen och den saknade ett fonsterglas... Och det kanndes ju trygt eftersom regnskogen kryllar av ormar... Hm...

Vi gick ner till stranden dar det for tillfallet var lagvatten och man kunde kolla in delar av barriarrevet som stack upp, koraller och sma fiskar som plaskade i polarna. Vi hittade ocksa ett ofantigt trad och jag hittade sanna dar aboriginstenar som man kunde gora farg av. Sa nu fick mamma prova det ocksa. Efter det gick vi upp till var lilla stuga igen, Dar de hade fixat vart fonster, eller i alla fall satt dit ett nat. Tack och lov for det!

Liten bostad med tva rum och kok hyres ut billigt till ansvarstagade krabba     Uthyrd...

Storre parhus saljes till mindre familj krabbor          Korallrev pa land

Har ar det ocksa ledigt, men ytterforren saknas, sa det blir nog lite dragit     Stooort trad     mala mala

Mer malande

Sedan gick vi in mot den lilla byn Cape trib. Och det var verkligen inget att hanga i julgranen. Efter ca 35 minuter var vi framme och dar fanns ett apotek, en turistinfo och en liten affar. Tom stranden var trakig (vilket typ alla strander har ar eftersom man typ inte kan bada pga alla maneter, hajar och krokodiler... Vi kakade en svindyr macka och sedan gick vi tillbaka till hotellet igen dar vi laste och loste korsord... Sedan borjade vi tanka pa refrangen... Klockan var ju mycket, eller nej, det var den inte... Bara 8. Shit, vi fick streta emot och vara vakna lite till. Snacka om en lang dag i regnskogen.