Rapport Kakadu

Drog fran Cairns mandag formiddag och landade pa Darwins flygplats tidig eftermiddag. Tog bussen in till stan och mitt hostel Chillis backpacker. Ganska okej, inte det samsta jag bott pa men inte heller det basta. Jag han inte gora sa mycket mer an att ta en liten upptacksfard i city (mycket litet city) och packa om infor turen till nationalparken Kakadu. Oj vad jag hort mycket om detta stalle. Forvantningarna var hoga. Inte bra, hoga forvantningar blir ofta krossade...

Dag 1
Uppe med tuppen, bussen/lastbilen kom och hamtade upp oss klockan 06.00. Jag hamnade pa den varmaste sittplatsen och vilade fotterna direkt mot motorn (ja, nastan da...) och holl pa att brinna upp. Dar satt jag sedan och svettades i tva timmar tills vi var farmme vid vart forsta stopp som var en battur pa en liten sjo. En trevlig herre berattade allt man kan tanka sig om krokodiler och faglar. Vi fick se nagra hyfsat stora krokodiler, den storsta vi sag var val kanske 4 meter.

Vidare for vi in i Nationalparken, till Ubir (eller natt sant) dar vi kollade in aboriginska klippvaggsmalningar som var flera tusen ar gamla. Det var coolt. Tien gar fort nar man har roligt och ner an sa hann vi inte med den dagen. Vi akte till vart nattlager dar vi skulle sova i "swag". En svag ar som en extra sovsack av markisvav med en inbyggd madrass som man stoppar sin egen sovsack i. Det var faktiskt ganska mysigt att kura ihop sig dar under stjarnorna. Dock forstar jag mig inte riktigt pa det eftersom swagen ar stor, tung och otymplig. Inget man kan anvanda om man vill sova mer an 20 meter fran bilen, man orkar helt enkelt inte bara den sa langt... Ett talt och liggunderlag ar lattare och mindre platskravande (tror dessutom att madrassen skulle ruttna/mogla ganska snabbt i vart blota klimat i sverige, inget att importera alltsa...)

Dag 2
Uppe med tuppen igen... Efter frulle gick farden till Twin falls dar vi kollade in tvillingfallen efter vi akt en kort battur och tagit en liten promenad. Minst sagt imponerande. Vattnet flog ut pa vardera sidan av en utskjutade klippa och skapade tva fall som var nastan identiska. Skulle garna tagit en simtur och en dusch i fallet men risken att bli uppaten av en krokodil hindrade mig...

Vidare till Jim Jim falls dar dagens utmaning vantade oss. Den spektakulara "vandringen" upp till toppen dar vattnet kastades ut over klippkanten och bildade Jim Jim falls. De 4 kilometrarna skulle vara varda utsikten over fallen. Vandringen visade sig vara mer som en bergsbestigning ("ett javla hogt berg" for att citera galenskaparna). Sa vi slet i 2 km med att ta oss upp pa bergsplatan. Och sedan kunde vi vandra, atmindstande mer an vi klattrade i ytterligare 2 km. Och fram till fallet kom vi.... Eller vart var det? Jag sag inget fall. Tillslut sag jag det i alla fall, en liten, liten back som sakta rann utfor kanten och bildade ett mikroskopiskt vattenfall. (Det lat som en skvalade vattenkran, ni vet det ljudet man blir pinknodig av?) Ja, det var ju en besvikelse. Okej, det var ju ganska fin utsikt, men den var inte vard 4 km bergsklattring/vandring. Ner fran berget kom vi ocksa och efter lite vantan begav vi oss mot vart nattlager. Fullt med mygg men som tur var fick vi sova i talt den natten. Talt och swag, bekvamt som attan... Efter middagen krop jag isang och somnade av utmattning.

Dag 3
Vi fick lite sovmorgon i vara swags dagen till ara. Vi skulle namligen fa lara oss lite om aboriginerna, jag tror t.o.m. att guiderna faktiskt var aboriginer! Whoopidoo! Vi fick veta lite vad de ater och hur de tillverkar sina korgar av palmblad. Vi fick ocksa veta varfor de startar skogsbrander med flit under denna period. De vill branna bort det hoga graset under en saker arstid for att forhindra stora skogsbrander (som den i Victoria i februari) dar starka vindar sprider elden. De tander eld pa grasrika marker och later det sedan brinna tills elden slocknar av sig sjalv. Vi sag massa stallen dar det brann och jag tyckte att det kandes konstigt att inte gora nagot.

Sedan blev vi jagare och fick testa att kasta spjut med en speciel spjutkastare. Kul, kul. Jag traffade nastan en EMU (en ganska permanent stillastaende i papp). Och musiker fick vi prova pa att vara, Didjeridoo, jag var ganska vardelos pa det. Hur ska det ga med min didjeridoo dar hemma? Hm...

Sedan akte vi vidare och kollade pa mer rock art (inte som i pop art och Roy Lichtenstein). Aven dessa malningar var imponerande. Varje malning berattar en historia och pa denna platsen fanns bland annat en historia om australiens egen Tor, ovadrets gud. coolt!

Resan borjade nu lida mot sitt slut och vi for till Kakadus besokscentrum dar vi kollade pa utstallningtarna om nationalparken som finns med pa vardsarvslistan. I nationalparken finns vaxter och djur som inte finns pa andra stallen. Jag kikade lite halvhjartat och slog mig sedan ner i cafeet och drack kaffe och kakade muffins. Det var mer intressant just da...

Ett snabbt stopp pa en fagelskadningsplats hann vi med innan vi styrde mot Darwin igen. Lite besviken pa resan ar jag. For 1000 kr om dagen hade jag forvantat  mig mer. Detta skulle forestalla den basta turen till Kakadu, med battre mat och battre fordon an andra reseoperatorer. Nja... tycker inte att jag fick valuta for pengarna. Svetten drop om mig i den kassa bussen och maten var sadar. Gudierna var ganska tysta och trakiga. Berattade inte sa mycket om man inte stallde en fraga. Jag gillar guider som pratar hela tiden, om man inte vill lyssna kan man alltid valja att sla dovorat till. Men om man maste dra informationen ur guiderna trottnar man snart. Det hela blir ju annu varre nar man hade hoga forvantningar fran borjan. Jag har bokat turen till Uluru (Ayers rock) med samma foretag och hoppas innerligt att den turen blir battre.

Nar jag val var tillbaka pa hostellet var jag helt slut och kande huvudvarken komma krypande. Jag kakade lite mat och hoppade in i duschen och stannade dar laaange. Sedan var det lasa och sova som gallde.

Over and out!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0