Stannary Hills farm

Jag vet inte vart jag ska borja... Men jag gissar att det ar bast att borja fran borjan.

Den 18 maj tog jag bussen till Mareeba dar jag blev upphamtad av Jan (ager farmen tillsammans med Graham) Hannah och Sally (bada WWOOFers) for transport ut till Farmen som ligger ca 5 km utanfor det lilla samhallet Mutchillba. Men innan vi kunde lamna civilisationen i Mareeba gjorde vi ett obligatoriskt stopp i bottleshop. Tydligen gallde det att bunkra upp. Hannah och Sally kopte fem boxar Goon (billigt fulvin pa bag-in-box. Tydligen betyder goon kudde pa "aboriginska" och om man blaser upp pasen blir det ju en kudde. Man kan alltsa supa sig packas och sedan ta en bekvam tupplur). Jag tankte att jag inte skulle vara varre och kopte tva flaskor vin och ett 6-pack ol. Sedan bar det av ut till farmen.

Val framme guidade Jan mig runt garden och visade mig vart jag skulle sova. Ett sjul med en skralltig sang med mustuggad madrass. Men nar sangen val var baddas sa verkade den okej. Som tur var sa slapar jag ju fortfarande runt pa TVA kuddar... Sa det blev lite lyx. Jag blev rumskompis med Sally. Resten av farmen kandes som ett myller just da. Massa saker att lara sig och ta in. Vi hade en liten stuga dar vi hade kombinerat TV-rum och kok. Matleverans fick vi varje fredag och vi fick skriva shoppinglista varje onsdag. 

         

Stora huset          Garden

Jag fick halsa pa de andra WWOOFarna: Jim, Michelle, Naho, Tom, Luc, Jon, Gemma och Dave. Sedan var det bara att hugga in pa middagen och banka sig framfor TVn. Det var tydligen nast intill obligatoriskt att kolla pa Master chef (som Idol men for amatorkockar istallet). Vid atta, halv niotiden borjade folk saga godnatt. Tyckte att det verkade lite tidigt, vi skulle borja jobba vid 7-tiden dagen darpa. Inte sa himla tidigt att man behover ga och lagga sig atta... Men vid niotiden borjade jag kanna mig lite trott sa jag gick och lade mig och laste lite innan jag somnade.

Upp med tuppen dagen darpa (eller nja... han borjar gala klockan tre pa morgonen...) och slang i sig lite frulle. Vid 7-tiden kom Graham over till var stuga och sporrade oss infor dagens arbete. Vi skulle tydligen skara "runners". Jag fattade ingenting men hoppade upp pa flaket pa pickupen. Vi akte ivag till Sotpotatisfaltet dar vi skulle skara skott for att senare kunna plantera och foroka potatisen (ingen sattpotatis har inte). Jag hade sa klart ingen kniv med mig eftersom jag inte fattat vad det var fragan om men Luc hade forbarmande over mig och gav mig sin kniv. Sedan var det bara att borja skara. Vi fick en varsin rad i akern. Vi skar och skar... Trodde att jag skulle do av uttrakning. Lyckligtvis sa hade vi formiddagsrast pa verandan till stora huset (skulle bli aterkommande varje dag fick jag lara mig) och fikade kex och te. Smask! Efter en halvtimmes rast var det bara att aka tillbaka och skara fler runners. 

         

     Faren     Sarah och Coco

Lunchrast vid 12. Tva personer lagar tillsammans mat at hela ganget, sa alla turas om att laga lunch och middag efter ett schema. Vi andra kunde bestamma om vi ville ta en simtur i dammen, kolla pa TV/film eller bara slappa i skuggan. Sa var dagens arbete avklarat. Ingen behovde jobba mer den dagen. Det var lite olika med eftermiddagsjobb, vissa dagar jobbade vi bara till tolv, andra dagar borjade vi jobba igen pa eftermiddagen. Nar kvallen borjade narma sig forstod jag varfor de andra gick och lade sig sa tidigt. Redan innan middagen var jag helt slut.... Sa det blev en lugn TV-kvall och sedan snark...

Tom     Dammen    

Sa gick dagarna. Dag tva fick vi grava potatis. Graham tog traktorn som hade en knasig skarmanick bakpa och korde over en potatisrad for att skara av de langa, torra, blastdelarna. Sedan fick vi rycka loss all blast pa den raden sa att det bara blev en tom jordrad. Vi hoppade upp pa flaket/gravmaskinen bakom traktorn och plockade potatis, rensade bort jord och rotter for glatta livet medan Graham korde traktorn. Efterat sag det ut som om vi badat i torr jord, damm overallt. Efter fikat sa packade vi potatisen. Later ju simpelt, men det var en lang procedur innan potatisen kom ner i kartongerna, som tur hade vi en maskin till hjalp. I ena anden parkerades de stora bingarna med potatis och tva av oss lastade upp potatisarna pa ett rullband. De akte in i maskinen som tvattade potatisen ren fran jord. Pa andra sidan stod fyra pers som sorterade bort alla daliga potatisar och packade de fina potatisarna i lador. En person vagde lagorna pch packade dem pa en lastpall...  

Nagra av dagarna agnades at ograsrensning. Sotpotatis, majs, bonor och sallad har blivit ograsbefriade av mig. Ett langtrakigt jobb men jag tog med mig min mp3-spelare och lyssnade pa musik och ljudbocker sa det blev nastan lite meditativt.

Har agnat nagra timmar at att satta fron och plantera ut de sma plantorna i akern. Fylla planeringsjord i trag och peta ner 1 fro i varje litet hal. 100 fron pa ett trag... Vanta 6 veckor pa att vaxterna ska kunna sattas ut och plantera dem i jamna fina rader i akern. Jag platerade bland annat rodlok, det tog en evighet. Ett mikroskopiskt litet lokstra skulle ner i jorden. Inga sattlokar...

Sallad     Sweet, sweet, sweet potato     Blomma

Akern          Majs, sallad...

     Kossorna    

En del gronsaks- och fruktplockande har det ocksa blivit under dessa veckor. Pa farmen har de allt mellan himmel och jord. Papaya, lime, tomat, zuccini, gurka, melon, passionsfrukt, Litchieplommon, sotpotatis, majs, bonor for att namna nagra. Limeplockning ar intressant. Alla mojliga spindlar gillar att bygga nat i limetraden sa ratt var det ar sa har man en spindel i haret. Man ska bara plocka den lime som har ratt storlek och ratt farg och grenarna har taggar. Vassa taggar. Jag har rispor over hela armarna. Sedan skulle limen ocksa packas, men forst vaxas. In genom en maskin dar de sprayas med vax och sedan storlekssorteras i olika fack i maskinen. Nar de torkat packar man dem i lador. Det ar ett himla pusslande. De ska passas in i ladorna sa att de inte kan rora sig under transporten.

     Passionsfrukt    

            

         

    

Oftast agnades fredag eftermiddag at fruktplockning eftersom Graham och Jan akte till Cairns for att vara med pa fruktmarknaden varje lordag. Fredagkvallarna agnade vi WWOOFare at att dricka alkohol och leva rovare eftersom vi hade lediga lordagar och kunde sova hela dagen om vi ville.

Sally och Luc     jon     De ar inte sa fulla som de ser ut!

Under min tid pa farmen lamnde nagra WWOOFare farmen och nagra andra kom. Jag vill namna Sarah, Karita, Jin, Franzeska och Clauida som kom till farmen under tiden jag var dar. Vi hade en del travliga handelse/dagar att se fram emot medan vi slat i var anletes svett.

Toms fodelsedag: firades i glada vanners lag en blot fredagkvall med Pubgolf. Ett antal driklekar ska klaras av och beroende pa hur man klarar av uppgifterna sa far man olika poang. Jag och nagra till ville inte vara med pa lekarna men hjalpte till med poangrakning och annat. Nar 5 av uppgifterna var avklarade sa lostes tavlingen upp och det var inte sa mycket mer med det... Alla lullade runt glada i hatten och pratade och skrattade. Fodeldedagstarta och presenter blev det dagen darpa.

         

    

Gemmas fodeldedag: som firades mitt i veckan betydligt lugnare an Toms fodelsedag. Men tarta och presenter aven har. Pa kvallen akte vi in till samhallet for att vara med pa en insamlingsaktivitet for skolan. De visades Rugby pa storbildsTV och man kunde kopa ol och hamburgare. Det blev en Rolig kvall och vi var lagom runda under fotterna nar vi kom hem. Hemmalaget Maroons Queensland vann och alla jublade utom Luc och Tom som hejade pa New south Wales (for att de kommer fran Wales). 

         

Vallabydag: En dag kom en dam som tog hand om foraldralosa Vallabys. Vi fick klappa och halla. De var pyttesma!

     Vallaby     Vallaby

Vallaby     Vallaby     Sotast!

Pojkarna

Svenska flaggans dag: firades med ostkaka och svanska flaggor.

Neves fodelsedag: Familjens yngsta dotter fyllde 4 ar och detta firades med pompa och stat. Grillparty och ett 30 tal gaster, bade vuxna och barn smaskade pa grillat, sallader, tarta och dricka.
 
         

          De riktiga mannen jobbar. fniss...

Sedan ska jag ocksa beratta lite kort om familjen Godfrey som tar sa val hand om sina WWOOFare.

Graham: Karln i huset som har koll pa allt som handlar om farmen och deras frukt och fronsakspooduktion. har hand om skorden. Tillsammans med Jan hittar han pa alla mojliga och omojliga uppgifter at oss WWOOFare. Har alltid nagon rolig anekdot att beratta.

Jan: Frun i huset som tar hand om packning och distribution. Saval familjedistrubution, WWOOFer distribution och forsaljningsdistribution.

Jordan (Jordi): Aldsta barnet som gillar fotboll och ar mycket lik sin pappa i bade utseende och satt.

Hannah: dottern som ar ganska lugn men garna roar med sina imitationer av gardens djur.

Neve: En liten bestamd dam pa 4 ar som inte ar sen att saga till om nagon inte gor som hon vill. Haller vissa av WWOOFarna i jarnhand.

Jackie: Familjens galna jack russel som alltid vill vara med sa fort nagot hander. Foljde alltid med ut pa akern och sprang efter bilen som en dare.

Tiger: Familjens katt. Kom till gardeen for bara nagra veckor sedan och charmar alla med sitt kurrande.

     Jackie

Det var en kort redogorelse for mina 4 veckor pa Stannary Hills farm. Jag kan inte med ord beskriva mina upplevelser och de personer jag traffade dar. For att kunna aterge de behovs en maskin som kan borra sig in i min hjarna och fanga upp kanslor och tankar. jag har haft vansinnigt kul!

          Annan solnedgang

Imorgon blir det flyg till Darwin. Pa aterseende!

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Fjö

MEN va´skoj!!! Du är åter i cybervärlden och har överlevt!! Vi väntar på dej nu...med svenskt sommarväder, alltså regn regn och åter regn! Det går åt mer ved i stugan än mitt i vintern ;-)

pöss och kräm

Fjö

2009-06-14 @ 17:32:44
Postat av: Yvonne

Låter verkligen som något jag skulle vilja uppleva.

Kul att träffa så många nya människor.

Ha en bra fortsättning..du är väl snart hemma igen antar jagö. Kram Yvonne

2009-06-18 @ 19:16:24
URL: http://yvvesblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0